sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

להלכה היהודית לדורותיה , ואף לדמויותיהם של אישים מרכזיים בעולם זה - כר ' עקיבא ור ' ישמעאל . מחקרו הכרונולוגי המפורט של שלום בתחום זה ( שעליו הוסיף פרופ' שאול ליברמן ז"ל ) הוכיח כי יסודותיה של המיסטיקה העברית הקדומה הונחו באותה תקופה שבה נתגבשה המשנה , וכי הממד המיסטי הוא ממד רב משמעות להבנתן של אגדות שבתלמוד ופרשיות רבות בספרות המדרש . מעטות מקביעותיו של שלום נתקלו בהתנגדות רבה כל כך , כמו הצעתו לכנות את המיסטיקה של ההיכלות והמרכבה בשם "גנוםיס יהודית . " רבים הצביעו על ההבדלים הבולטים בין מיסטיקה זו לבין רעיונות היסוד של הגנוםיס הנוצרית כפי שהם ידועים מכתבי אבות הכנסייה , החולקים על הגנוםטיקאים , ומן הספרות הנחקרת והולכת של הגנוםטיקאים הנוצרים עצמם . שלום נתקל כאן באותה אי הבנה שבה נתקל הכינוי "מיסטיקה יהודית " ככינוי לקבלה בכללה : היו שטענו כי תורת הזוהר , תורת קורדובירו ושכמותו , אינה מיסטיקה כלל , אלא זוהי תאוסופיה בעלת גוון סימבולי מיוחד . ואולם , שלום הדגיש את המילה " יהודית "; נטייה גנוסטית היא תופעה כללית , המקבלת גוון מיוחד ושונה בכל מקום שהיא מופיעה בו , והגנוסיס היהודית שונה באופייה במידה ניכרת מזו הנוצרית , כשם שהמיסטיקה היהודית שונה באופייה במידה ניכרת מן המיסטיקה הנוצרית . הנוהג המקובל , לכנות בשם "מיסטיקה " סתם את המיסטיקה הנוצרית ואת הדומה לה , ובשם " גנוסיס " סתם את הגנוסטיקה הנוצרית וכל הדומה לה , לא נתקבל כלגיטימי בעיניו . יש להבין את הגנוםטיקה היהודית בתוך המסגרת היהודית המיוחדת , ורק כך לשפוט את מידת הלגיטימיות של הכינוי , והוא הדין לגבי מיסטיקה - רק ההקשר של תרבות ישראל יכול לאפיין את קוויה הייחודיים של המיסטיקה היהודית , ולא מידת הדמיון לקו אופי זה או אחר שבמיסטיקה הנוצרית . מחקריו בספרות ההיכלות והמרכבה שילבו מיסטיקה יהודית קדומה זו במערכת המחקר של אחת התקופות התוססות ביותר בתולדות הדתות , התקופה שבה נוצרו יצירות מרכזיות בספרות החיצונית , ספרות המגילות הגנוזות , ראשית הנצרות וראשית הגנוסיס הנוצרית . אין ספק שהמחקר בתחום זה טרם נסתיים , אך כיום לא יתואר מחקר היסטורי מסכם של תקופה זו בלא היזקקות למסקנותיו של שלום ובירוריו המעמיקים בצדדים הטקסטואליים , הביבליוגרפיים , הלשוניים והרעיוניים של משנתם של יורדי המרכבה . אחת הבעיות שהטרידה את שלום ביותר הייתה זו של הקווים המקשרים בין המיסטיקה הקדומה בתקופת התלמוד לבין התעוררותה של הקבלה באירופה הנוצרית בשלהי המאה השתים עשרה . בסיכומים האחרונים של תולדות הקבלה אשר כתב , בעיקר בערך "קבלה " באנציקלופדיה יודאיקה האנגלית , הקדיש מקום רחב יחסית לבירור השתלשלות הדברים במאות השנים החוצצות בין שני התחומים . אחד ממחקריו האחרונים בעניין זה הוא פרסום הטקסט של הבדלה דר ' עקיבא , חיבור סוד ומאגיה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help