sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

באופן כללי יותר , ככל שההיסטוריונים בימינו הפכו מודעים יותר לדימויים חיצוניים , לרשמים חווייתיים ולזכרונות קולקטיוויים שגיבורים כריזמטיים או בעלי " סקם אפיל" הותירו על בני תקופתם , כך הפכה הצפייה בשחקני קולנוע המגלמים אותם - קירק דאגלם כ '' םפרטקום , " אליזבט טיילור כ " קליאופטרה ' צ , " ארלס לוהטון כ " הנרי השמיני ' ז , " ראר דפארדייה כ " דאנטון " - מעניינת ואף חשובה יותר להבנת הדינמיקה הפנימית של ההיסטוריה . העובדה , שבשני העשורים האחרונים הפכו ספרי מחקר היסטוריים רבי מכר בקני מידה בינלאומיים , מעידה על כוונתם ועל יכולתם של ההיסטוריונים לייצר היסטוריה התואמת את מושגיו ה " קולנועיים " של הקורא בךימינו . ואף כאן ניתן להביא דוגמאות מתחום המחקר של השואה : ספרו של דניאל גולדהאגן ' תלייניו מרצון של היטלר ' הוא מקרה מובהק של מחקר שבמקורו היה ( ובמידה רבה נותר ) חיבור אקדמי מאוד , סוציולוגי סטטיסטי , ואולם הפך , עקב תיזה ובעיקר סיפורים דרמטיים ( וגם שיווק דרמטי , { לספר נרטיבי ואמוטיווי כמו סרט או רומאן עשויים היטב . דוגמא אחרת , חשובה וטובה הרבה יותר , ליישומה של טכניקה אומנותית וספרותית להיסטוריוגרפיה החדשה , היא ספרו של שאול פרידלנדר 'גרמניה הנאצית והיהודים . שנות הרדיפות . ' 1939 - 1933 פרידלנדר מאפיין את ספרו כ '' תיאור היסטורי של השואה . " אף שעניינו הכללי הוא בתיאור כרונולוגי של האירועים והתהליכים ההיסטוריים הגדולים , הוא בוחן אותם מהפרספקטיבות האינדיווידואליות של מי שחוללו כמו גם של מי שחוו אותם , באמצעות סיפורים , אפיזודיים ברובם , של בני אדם פשוטים ואירועים יומיומיים . כך , למשל , נחשפת ומומחשת מהותה ה " ביורוקרטית , " הפדגטית עד כדי אבסורד , של מדיניות הרדיפות בסיפורו הטרגי קומי של קארל ברתולד , פקיד סעד זוטר מהעיר חמניץ שבםקסוניה , שבמשך שנים עמל להפריך את החשד שהטיל בו מאן דהו כי אינו ארי גמור ; או , להבדיל , בסיפורו קורע הלב של סוחר יין מווירצבורג בשם ליאופולד אוברמאייר , שלמרות היותו יהודי והומוסקסואל השכיל להגן על עצמו מפני רודפו , איש הגסטפו המקומי יוזף גרום , תוך שהוא מנצל את אזרחותו השווייצית ומיומנותו המשפטית . בתיאור האירועים מנקודת מבטם ובמונחיהם של המשתתפים בהם - הרודפים , העומדים מן הצר , והנרדפים - הוא חותר להגיע אל ה " התנסות " עצמה , שבה וממנה , ולא במסמכים , אנו מוצאים את המשמעות האמיתית , האנושית , של ההיסטוריה "כפי שהתרחשה באמת . " בעיקר אמורים הדברים בהתנסותם של הנרדפים : "קולותיהם הם שמגלים מה היה ידוע ומה היה יכול להיות ידוע ; 7 ד' י ' גולדהאגן , תלייניו מרצון של היטלר , תרגום : א ' ברויאר , תל אביב . 1997 8 ש ' פרידלנדר , גרמניה הנאצית והיהודים . שנות הרדיפות , , 1933-1939 תרגום : ע' זילבר , תל אביב . 1997

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help