sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

" אחר " משותף לכל באי עולם . המום , הנכות והמחלה כמו גם אי היציבות הנפשית הן תופעות המצויות בכל חברה , מן החברות הפשוטות של הנוודים והלקטנים ועד לחברות המודרניות המורכבות . החשש מן המחלה , מן הגוף המעוות , וממעקשי הנפש הוא חשש אוניברסאלי , וחלק מן התגובות לחריגויות שכאלה הן בעלות אופי דומה גם בחברות הרחוקות מאוד זו מזו . למרות ההבדלים התרבותיים בין עמים , דתות וחברות שונות , כל חולי ( ובמיוחד חולי הבולט כלפי חוץ כמו הצרעת , ( אבדן שפיות או נכות בולטת הם אתגר ללוקים בהם ומושא לתגובות הסובבים . מצבי שוליים מן הסוג הנדון בספר זה מציבים מאז ומעולם אתגר לחברה כולה ולמוסדות החברתיים כמו המשפחה הגרעינית , המשפחה המורחבת והקהילה . מצבי שוליים מערערים את הסדר "הנכון" ואת הביטחון ביכולת האנושית , הגופנית והנפשית , שהיא המפתח להתמודדות עם העולם . ספר זה נפתח במבוא ולאחריו שלושה שערים העוסקים בשלוש קבוצות של אנשי שוליים : שער העוסק במצורעים ובצרעת , שער העוסק בשיגעון ובמשוגעים , ושער העוסק בנכים ובבעלי מום . בשער הראשון נסקרת מחלת הצרעת ומשמעויותיה במקורות ההשראה שהשפיעו על עיצובו של היחס החברתי כלפי המצורע בחברה האירופית בימי הביניים ובחברה היהודית האשכנזית שחיה בקרבה . בשער זה מיוחד מקום לעולמה של ספרות חז " ל , כמו גם לבעייתיותו של המונח "מצורע " בגלגוליו מן המקרא דרך ספרות חז"ל , ועד להיותו מונח מייצג למחלה שעם כל בעייתיותה היא שונה במהותה מן המחלה המקראית . היחס הערכי לצרעת ולמצורעים נבחן כפי שהוא בא לידי ביטוי בספרות פרשנית , בדרש ובספרות מוסר והנהגה . חטא ומוות הם מדימוייה הרווחים של מחלת הצרעת , וגם הם ומשמעותם נבחנים בשער זה , הן במקורות יהודיים והן במקורות נוצריים . בחלקו השני של השער נבחנת סוגיית היחס החברתי לצרעת ולמצורעים כפי שהוא בא לידי ביטוי במקורות מספרות השו " ת . בבחינה זו הדגשתי במיוחד את ההבדל שבין יחסה של העילית הרבנית והלמדנית לצרעת לבין יחסו של הציבור , או לפחות של חלקים מתוכו , למחלה וללוקים בה . השער השני בספר עוסק בשיגעון וביחס כלפי המשוגעים . בשער זה נדונה שאלת היחסיות העומדת בבסיס הגדרת ה"שיגעון , " ונםקרים השינויים שחלו במושגי הדיון בשדה מחקרי זה מאז ימיו של מישל פוקו והשיח המחקרי שהתפתח בעקבותיו . בשער זה נבחנים ביטויי השיגעון והגורמים לו בעיני בני התקופה והשפעתם על היחס באמירה זו אין כדי להקהות את העובדה שלעתים יוחסו ל '' אחרים , " כגון סוטים חברתיים מבחירה , מאפיינים של ה '' אחר " שבו אנו עוסקים . כך למשל נטען שהכופר כמוהו כמשוגע ושהמצורע לוקה במחלתו כביטוי מוחצן לקלקולו הפנימי , ראו : גינצבורג , אקסטזות , עמ י . 39 על קשר זה ובמיוחד על זיהוין של סטיות מן התחום המיני עם מי שנתפסו בסוטים רוחנית , ראו : ריצ ' רדם , מין וסטייה , עמי . 132-149 ; 42-73 סונטאג , המחלה כמטאפורה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help