sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שבגללה בחרתי לעסוק באנשי שוליים ובחריגים בחברה היהודית באירופה של ימי הביניים , אך הוא חידד בי את התחושה שנושא זה רלוונטי בחברות עבר כשם שהוא רלוונטי היום . לא אמנה כאן את כל הסיבות שהביאו אותי לעסוק בנושא , אך אני רואה חובה לעצמי להזכיר שני חיבורים שהשפיעו עליי לנסות ולברר את עניין לעומקו . הראשון , חוברת שכתבה פרופ' שולמית שחר וראתה אור במסגרת "האוניברסיטה המשודרת . " החוברת עסקה בקבוצות שוליים בימי הביניים ותוכנה משך מיד את עיניי . י מקריאה בחוברת התברר לי כי אף על פי שעל היהודים כקבוצת שוליים נעשה מחקר מקיף , הרי שבכל הנוגע ליחסה של החברה היהודית כקבוצה לאנשי השוליים שבקרבה טרם התבצעה בדיקה מחקרית מקיפה . בדיקה ביבליוגרפית לימדה שתחושתי הראשונה היה לה על מה שתסמוך . יתר על כן , לאור מקומה של הקהילה היהודית בשוליה של החברה האירופית התחדדו השאלות שעליהן הצביעה שחר בכל הנוגע לאנשי השוליים בחברה היהודית עצמה . חיבור נוסף שעודד אותי להעמיק בנושא זה היה מאמרו של חוקר ימי הביניים ברוניםלאב ירמק , מי שלימים היה שר החוץ בממשלת פולין לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי . ירמק ייחד דיון נרחב לאיש השוליים בחברה האירופית של ימי הביניים בקובץ מאמרים בעריכת ההיסטוריון הצרפתי ז ' ק לה גוף . שיערתי שבהתחשב בגודלן של הקהילות היהודיות באירופה בימי הביניים יקשה עליי לעסוק בקבוצות שוליים בקרב הקהילה , ושהמחקר שאבצע יתמקד בדמותם של פרטים שמסיבות כאלה ואחרות מצאו את עצמם בשולי החברה היהודית . אנשים אלה נמצאו לכאורה בשולי השוליים - בשולי חברה שהייתה בעצמה חברת שוליים . מחקר זה עוסק בבני החברה , גברים ונשים , שמצאו עצמם שלא בטובתם במצבים שבהם תויגו וסווגו כחריגים והוגדרו כאנשי שוליים , בין בשל מצבם הגופני בין בשל מצבם הנפשי . השאלות שיידונו בספר זה תקפות בחברות שונות ובתקופות שונות , ספר זה יעסוק בהן במסגרת ההיסטורית של ימי הביניים האירופיים , בקבוצה היהודית בתקופה זו , ובמרחב הגאוגרפי תרבותי המכונה "אשכנז . " לצורך בחינת הנושא בחרתי לדון בשלושה סוגים של חריגות קיצונית : מחלה מנוונת דוגמת הצרעת , שיגעון ומום בולט לעין ומפריע לתפקוד . ביסוד העיסוק באנשי שוליים וביחס החברתי כלפיהם מצוי יחסו הבסיסי של האדם אל החריג , השונה והאחר . כוונתי לזיהוי , לתיוג ובעקבותיהם להפעלת מערכת חברתית של כללי התנהגות כתובים ולא כתובים כלפי האדם החריג . בניגוד ל"אחרים" תרבותיים , לאומיים , דתיים , אידאולוגיים וחברתיים , "האחר " שמחקר זה עוסק בו הוא 1 שחר , קבוצות שוליים בימי הביניים . 2 ירמק , איש השוליים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help