sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר שכל שהוא מן החבורה הרי הוא כאחד מן החבורה , ואפילו הוא שונה מן החבורה " ש ) י עגנון , "שבועת אמונים , " עד הנה , ירושלים ותל אביב תשט " ו , עמ' רנה . ( באחד בימי החורף של שנת תשנ " ה נקלעתי בשעות אחר הצהרים המאוחרות לתפילת מנחה באחד מבתי הכנסת בשוק מחנה יהודה בירושלים . גבאי המניין שהתאסף במקום ביקשני לסור מדרכי ולהיכנס לבית הכנסת להשלים מניין , נעניתי . משנכנסתי לבית הכנסת ומניתי את המתפללים כדי לדעת כמה זמן אדרש להמתין עד תחילת התפילה התברר לי להפתעתי שאני העשירי למניין , ובכל זאת עדיין עמד הגבאי מחוץ לבית הכנסת וחיזר אחרי עוברי אורח בבקשה שישלימו מניין לתפילת מנחה . יצאתי אליו החוצה ואמרתי לו שלדעתי אנו כבר עשרה , תשובתו הייתה שאת אחד המתפללים אי אפשר לספור למניין משום שהוא "לא לגמרי בסדר . " אך סיים את דבריו ואדם נוסף נכנם לבית הכנסת והשלים את מספר המתפללים לאחד עשר , עשרה גברים בגירים " רגילים" וגבר אחד בגיר "חריג . " התפילה החלה מיד ולא היה סיפק בידי לשאול את הגבאי לפשר אבחנתו . לא ידעתי מי האיש שאותו לא כלל הגבאי במניין , ובמהלך התפילה ניסיתי לראות למי כיוון בדבריו . רק במבט קפדני שמתי לב שאחד מן המכונסים לתפילה התנהג באופן שונה במעט משאר המתפללים ; יש להניח שלו לא היה הגבאי מפנה את שימת לבי לעניין , לא הייתי מבחין בכל הבדל בין איש זה לבין שאר המתפללים . במהלך חזרת הש"ץ התבוננתי שוב באיש , שמתי לב שהוא עוקב אחרי התפילה בסידור בזמן תפילת הלחש וקורא מן הכתב תוך שהוא עוקב באצבעו אחר המילים . בחזרת הש"ץ ענה אחר ברכות שליח הציבור "ברוך הוא וברוך שמו " ו " אמן" כנדרש . ההיבט היחיד בהתנהגותו שהיה בו כדי ללמד על חריגה מן הנורמה היה קולו שהיה רם מקולם של שאר המתפללים , הדגשתו את המילים שהייתה חדה מאוד והוא חזר על פסקאות כמה וכמה פעמים . מדוע סבר הגבאי שאין למנות אדם זה למניין ? לכאורה הוא עמד בכל הקריטריונים להשתתפות פעילה בטקס הדתי של תפילת מנחה . מתברר שמתחת למעטה הדרישות הרשמיות מסתתר דבר מה נוסף הכורך יחד את הציבור ומבחין בין מי שכלול בו לבין מי שאינו כלול בו . אירוע זה אינו הסיבה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help