sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לא העליתי גם על דעתי שמשעה שנתמניתי לעמוד בראש קתדרה לתולדות ישראל נגזר עלי להתרחק מן העיסוק בשואה . החלפת מקום העבודה לא הייתה כרוכה לדידי בהסבה מקצועית . לא שלא הייתי ער למגמת ההפרדה . אדרבה , הבחנתי במספר ההולך וגדל של חוקרי שואה בני דורי שהגיעו אל הנושא מן התחום של ההיסטוריה האירופית ה"כללית , " ובייחוד ההיסטוריה הגרמנית , ולא מן ההיסטוריה של עם ישראל . עניינם של ההיסטוריונים האלה היה בעיקר בנ ? ב ^ עי הרצח ובעוזריהם ובמתנגדיהם בקרב העמים הכבושים ובעולם החופשי . הם נטו לראות ביהודים גורם סביל בלבד ; אם נקבע לקרבנות הרצח ולעולמם הפנימי תפקיד כלשהו בנרטיב של השואה שעלה מעבודותיהם הוא היה נעוץ בדימוי שדימו אותם הקמים עליהם להרגם ולא במעשיהם , במחשבותיהם או ברגשותיהם שלהם לנוכח הכיליון . ידעתי גם שאך מעט מעמיתי המתמחים בהיסטוריה היהודית בעת החדשה ראו בשואה נושא בעל חשיבות מרכזית בסדר יומם האינטלקטואלי . ב 1986 אף קבל הנשיא לשעבר של האגודה [ האמריקנית ] למדעי היהדות ( Association for Jewish studies ) על מחסור לכאורה בהיסטוריונים בעלי הכשרה בתולדות ישראל הכשירים ללמד את נושא השואה באוניברסיטאות בארצות הברית . ואולם כשעברתי לניו יורק עדיין חשבתי שהמצב הזה הוא ארעי , יליד צירוף נסיבות בלבד . הייתי סבור שדינו לחלוף בקרוב , שכן העניין האקדמי בשואה התגבר אז דווקא , בדומה לעניין בה בקרב הציבור הרחב , הכללי והיהודי כאחד . לנוכח ההתעניינות הגואה הזאת , כך שיערתי לעצמי , יימשכו היסטוריונים של עם ישראל אל חקר השואה כפי שהם ( ועמיתיהם משאר תחומי ההתמחות בהיסטוריה ) נמשכים אחר שאר הנושאים המלהיבים את האקדמיה בכלל ואת החברה הסובבת אותה מעת לעת . רק לאחר הפגישה עם עמיתי הבנתי שלא מדובר בצירוף מקרים רגעי אלא בעמדה עקרונית הטבועה עמוק וחזק בשיח המקצועי של חקר השואה וחקר תולדות ישראל גם יחד . מאז נתקלתי בביטויים רבים של העמדה הזאת . עם זאת ספק אם הייתי מתחקה בשיטתיות אחר עיקריה ושורשיה לולא שני מקרים נוספים . הראשון היה הבקשה שביקשוני גורמים בכירים באוניברסיטת ניו יורק בשנת 2000 לעבור מן הקתדרה להיסטוריה של עם ישראל בעת החדשה אל קתדרה חדשה לתולדות השואה , המשותפת לאוניברסיטה ולמוזאון הלאומי לזכר השואה בוושינגטון , ארצות הברית United ) , ( States Holocaust Memorial Museum שעמדו לחנוך אותה כעבור שנה . אנשי האוניברסיטה והמוזאון היו תמימי דעים באשר לצורך להעמיד בראש הקתדרה 3 הוכתרתי בתואר דוקטור ב . 1979 Band , "Editorial" 4

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help