sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון מבוא : טקסיות והיסטוריה תרבותית של היהודים בימי הביניים בגיל חמש או שש החל ילד יהודי שחי באשכנז ( גרמניה או צרפת ) של ימי 1 הביניים את חינוכו הפורמלי על ידי נטילת חלק בטקס חניכה מיוחד . השכם בבוקר חג השבועות היה מישהו עוטף אותו במעיל או בטלית ונושאו מביתו אל המלמד . את הילד הושיבו על ברכי המלמד , והלה הראה לו לוח ועליו אותיות האלף בית . המלמד קרא את האותיות תחילה בסדר עולה ואחר בסדר יורד , ולבסוף בזוגות , תוך שהוא מעודד את הילד לחזור בקול רם על דבריו . אחר מרח המורה דבש על האותיות שעל הלוח וציווה על הילד ללקקו . עתה הובאו עוגות ועליהן נכתבו פסוקי מקרא . את אלה צריכות היו לאפות בתולות מקמח , דבש , שמן וחלב . אחר כך הובאו ביצים קשות קלופות ועליהן פסוקי מקרא נוספים . המורה קרא את המילים שעל העוגות והביצים , והילד חזר על אשר שמע ואחר אכל את העוגות והביצים . אחר כך ביקש המורה מן הילד לדקלם השבעה כנגד פותח , שר השיכחה , שילך הרחק ולא יסתום את ליבו של הנער . המלמד אף הורה לילד כיצד להתנדנד הלוך ושוב שעה שהוא משנן את שיעוריו בקול רם . במקורות עתיקים יותר מעודדים את האב להתחיל בלימוד בנו "כשהתינוק מתחיל לדבר" ( ספרי , דברים מו [ מהדי פינקלשטיץ , עמ ' [; 104 תוספתא , חגיגה א ב [ מהר' ליברמן , עמ' [; 375 בבלי , סוכה , מב ע " א ומקבילות ; שולחן ערוך , יורה דעה , רמה : ה . ( כל המקורות מימי הביניים בעניין הטקס , המובאים ביתר פירוט בפרק ב , מניחים כמובן מאליו , שהילד לא החל את חוק לימודיו לפני גיל חמש ; השווה מדרש תנחומא לויקרא , יט כג ; תנחומא בובר , קדושים , יד , וראה פרק ג . חסרים לנו תיאורים אקראיים , בלתי תלויים בטקסטים הכתובים , בדבר גילו של הילד בעת הטקס , וניתן להניח שהוא עבר אותו בכל שלב בין הגילים שלוש ושש . במקרא נקרא חג השבועות "ביכורי קציר חיטים " ( ויקרא , כג ט-כב ; במדבר , כח כו (; זיהוי יום זה עם חג מתן תורה הוא בתר מקראי . ראה : בבלי , שבת , פח ע , א " והשווה : ספר היובלים , א א-ו ; ו יז-כ . בחג השבועות , לפי הברית החדשה , ירדה רוח הקודש על השליחים וכך נוסדה הכנסייה הקדומה ; ראה : מעשי השליחים , ב א-ד , וראה גם הדיון להלן .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help