sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

)" הכא , ''( ששוב לא היו בידיהם קרקעות . לו היה מדובר באיזור אחד בבבל , לא היו הגאונים נזקקים לתקנה כללית מעין זו , שיש בה בדי לשנות הלכה קדומה שכבר נזכרת במשנה . את דבריו : "אבל בשאר מקומות דרובא דאינשי אית להון = ) יש להם ) מקרקעי , " יש ליחס לאותם אזורים בבבל ובסביבותיה שבהם המשיכו יהודים לעסוק בחקלאות , וכנראה גם לקהילות ספרד , שרוב תושביהן היהודים עסקו בחקלאות עד המאה הי '' א . רבים מיהודי בבל , צפון אפריקה ומצרים , ולאחר מכן ספרד , פנו למסחר והשתלבו בשכבה החדשה של המעמד הבינוני והמעמד הגבוה של אנשי מסחר מוסלמים , שכבה שפרחה ועלתה בסוף המאה הח י ובמיוחד במאה הט . ' עדויות רבות על מעבר יהודים למסחר נשתמרו במקורות פנימיים וחיצוניים , ובמיוחד בספרות השאלות והתשובות ( השו . ( ת '' עשרות רבות של שאלות ותשובות מן המאה הט ' ולאחריה ( במיוחד אלה של הגאונים רב פלטוי ורב נטרונאי ) נוגעות לפעילותם של היהודים בסחר המקומי ובסחר הבינלאומי , בתוככי הח ' ליפות המוסלמית ואף מחוצה לה . היו יהודים שצברו ממון רב וניהלו חיי ראווה ופאר . במיוחד ראוי להזכיר את הבנקאים היהודים בבגדאד וחצרנים אחרים , שעלו לגדולה גם מבחינה פוליטית ותפסו מקום ראשון במעלה בהנהגת יהודי בבל . אין בידינו לקבוע מה היה מספרם של יהודים אלה , אך נראה שמספרם היה רב . השינוי במבנה הכלכלי השפיע גם על דמותה של החברה היהודית . אילוסטרציה נאה לכך יש בעדותו של הגאון רב שרירא , שבזמנו , המחצית השנייה של המאה הי , ' שוב אין הנשים היהודיות בבגדאד עושות מלאכות שהנשים בכפרים ממשיכות לעשותן , ולכן אין הבעל רשאי לחייב את אשתו בהן , אף על פי שהן מנויות במשנה כחובות האישה : והני מלאכות טוחנת ואופה ומכבסת , הכין דינינן בהו לפום = ) כך אנו דנים בהן לפי ) חשיבות כל אדם ומנהג המקום בדומין לו . דכי מהייבינן למיטחן בכפרים דרגילן נשי דטחנן , אבל כואת בגדאד , דלא רגילן נשי למיטחן כל עיקר לא מחייבינן . חמדה גנוזה , סימנים כב , סה , ובכתב יד קמברידג' ; G 2 אוצר הגאונים לכתובות , חלק התשובות , סימן תקלד , עמ ' . 212 במקור אחרון זה ישנו סיוע נוסף להנחה שהתקנה נובעת ממציאות שהקיפה אזורים נרחבים : "אבל מר רב נחשון גאון זכר א [ דוננו ] לברכה הכי אורי לן , דמן תמנן ותרתין שנין אשוו ריש גלותא ותרתין מתיבתא ודיאני דבאבא ורישי כלי למגבא בעלי חובות וכתובת אשה ממטל . ' וכתבו כתאבי לכל מקומות ישראל ... דבל דיאנא דלא מגבי לבעלי חובות וכתובת אשה ממטלטלי סלקינן ליה וכתבין עברתא עליה , ונהגו כל ישר' לגבות בעל חוב וכתובת אשה ממטלטלי . " 5 בנושא זה דן בהרחבה ד"ש גויטיין בכמה ממחקריו . סיכום ממצה מצוי בסקירתו : S . D . Goitein , "The Rise of the Middle-Eastern Bourgeoisie in Early Islamic Times " , Studies in Islamic Historyand Institutions Leiden 1966 pp . 241-217 , , 6 לדיון נרחב בהתפתחות זו ראה : גיל , במלכות ישמעאל בתקופת הגאונים , כרך א . 7 תשובות גאונים , מהדורת ש ' אסף , ירושלים תרפ '' ז , סימן ב .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help