sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מן המציאות שבסביבתם הנוכרית , ואחרים שהושפעו ממנה פחות . כל מי שהאמת נר לרגליו לא יוכל להתכחש לעוצמתה של השפעה זו . הדברים נדונו הרבה בספרות המחקר ואין טעם לשוב ולהיזקק להם כאן . בתחום חיי המשפחה בכלל , ומעמד האישה היהודיה בפרט , היתה השפעת המציאות בחברה הנוכרית הסובבת גדולה ביותר . חסידי אשכנז היטיבו לתארה : "כל עיר ועיר כמנהג הגרם כן מנהג היהודים שעמהם ברוב המקומות . " בשל כך הם הטיפו ליהודים לבדוק את מידת הצניעות של שכניהם הנוכרים בטרם יקבעו את מקום מגוריהם : "בני אדם שמהלכים בארץ למצוא מקום לגור שם , יעיינו ביישובי הארץ באותה העיר : מה עניין הגוים , אם גדורים בערוה . דע , אם ידורו יהודים באותה העיר , גם בניהם ובנותיהם יהיו עושים כיוצא בהם כאותם גוים . " הדיונים להלן , בכל תחומי החיים הקשורים במעמדה של האישה היהודיה , מלמדים עד כמה נכונה קביעה זו . למעמדם הכלכלי של היהודים ולחלקה של האישה בפרנסת המשפחה היתה השפעה רבה על מעמדה , יותר מן המקובל במחקר . המסקנה העיקרית של חיבורנו זה היא , שהתמורה הכלכלית הגדולה שחלה בחברה היהודית בימי הביניים , דהיינו הפיכתה לחברה בורגנית או זעיר בורגנית , השפיעה לטובה על מעמד האישה היהודיה יותר מאשר כל גורם אחר . לא נוכל לדון כאן בהרחבה בתמורה הכלכלית הגדולה שחלה במעמד הסוציו אקונומי של היהודים כשלושה דורות בלבד אחר הכיבוש המוסלמי . מדובר במהפכה שהשפיעה על כל אורח חייהם של היהודים . מאז ראשית התהוותם לעם עסקו היהודים בעיקר בעבודה חקלאית . זאת התמונה העולה מן המקרא , מן המשנה ומן התלמוד . היו ביניהם סוחרים ובעלי מלאכה , אך רוב העם התפרנס מעבודת האדמה . במאה הח' חלה תמורה גדולה , שהחלה בבבל ובמרכזים היהודיים שבארצות האםלאם והתפשטה בהדרגה לכל תפוצות ישראל . היהודים נטשו את העבודה החקלאית , התרכזו בערים והפכו לעם שעיקר פרנסתו ממסחר ומעסקי כספים . זו אחת התמורות המכריעות בהיסטוריה של העם היהודי , והשלכותיה על החברה והתרבות היו מרחיקות לכת . יהודי בבל , שכללו את רובו של העם היהודי לאחר כיבושי האסלאם , נטשו את החקלאות במהירות רבה . לא כאן המקום לדון במניעיה של נטישה זו , אך מן המקורות עולה , כי בשנת 785 לספירה שוב לא עסקו רוב יהודי בבל בחקלאות . רב משה גאון םורא העיד כי תקנת הגאונים , שניתן לגבות כתובת אישה וחובות גם ממטלטלין , נעוצה בסיבה הבאה : "משום דהכא רובא דעלמא לית להון מקרקעי , " כלומר לרוב האנשים אין קרקעות . מדברי הגאון רב שרירא וממקורות אחרים עולה , כי התקנה נתקנה בשנת תתרצ " ו לשטרות , דהיינו בשנת . 785 מסתבר שהכוונה לרוב יהודי בבל 3 ספר חסידים , ויסטינצקי , סימן תתתקא , עמ' . 321 4 המקורות העיקריים לתקנה זו הם : לוין , אגרת רב שרירא גאון , עמ ' ; 105 תשובות גאונים ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help