sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

א . הרקע ההיסטורי שלושה גורמים עיקריים השפיעו על מעמדה של האישה היהודיה בימי הביניים : המורשה המקראית והתלמודית , המציאות בחברה הנוכרית שבתוכה חיו ופעלו היהודים , והמעמד הכלכלי של היהודים , ובכלל זה חלקה של האישה בפרנסת המשפחה . המורשה המקראית איננה חד משמעית וניתנת להתפרש בפנים שונות ' . בדור האחרון נכתבו כמה מחקרים המפרשים את המקרא מהיבט פמיניסטי ומחפשים אחר יסודות שוויוניים בין גברים לנשים , מקצתם מתוך גישה אפולוגטית . נושא זה חורג ממסגרת דיוננו . מקובלת עלי מסקנתו של אמנון שפירא : אל לנו להפוך את המקרא למניפסט "שוויוני , " אלא להראות , שעל אף התפיסות השכיחות בו והמעידות על נחיתותה של האשד , לעומת האיש בתחומים שונים , יש בו יסודות מנוגדים , התומכים במגמת השוויון , לעיתים אף העליונות , של האשה על פני האיש . לנושא דיוננו חשובה יותר המסורת התלמודית מאשר המורשה המקראית . היהודים בימי הביניים היו משוכנעים שיש להבין את המקרא על פי הפרשנות המקובלת בפיהם של תנאים ואמוראים . הם ראו עצמם "עדה קדושה , " הכפופה ומחויבת למורשת התרבותית היהודית משכבר הימים . דעותיהם של חכמים על האישה - צניעותה , נאמנותה לבעלה ודרכי חייה - הם בגדר מסורת מחייבת , שיש לה אופי מקודש ומקורה בספרי הנביאים ובהגותם של חכמי ישראל שבכל הדורות . למציאות הכלכלית , התרבותית והחברתית שבארצות מגוריהם של היהודים היתה השפעה גדולה ביותר על עולמם המנטלי , ומתח מתמיד בין המורשה התלמודית ובין המציאות ליווה את החברה היהודית בכל אתר ואתר . היו מרכזים שהפתיחות בהם היתה גדולה והם הושפעו יותר ראה , למשל : זקוביץ , האישה בסיפורת המקראית ; שפירא , שוויון האישה במקרא , ושם , בהערות , ספרות נוספת . שפירא , שם , עמ' . 311 להלן כמה מחקרים על האישה במקרא שנכתבו מתוך גישה פמיניסטית : טריבל , האל והרטוריקה של המין ; א ' פרדס , הבריאה לפי חוה ( גישה ספרותית פמיניסטית למקרא , ( תל אביב A . Bach , Women , Seduction , and Betrayal in Biblical ; 1996 Narrative , Cambridge 1997 ; Ph . A . Bird , Missing Persons and Mistaken Identities ( Women and Gender in Ancient Israel ) , Minneapolis 1997 הקדמה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help