sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בגרסת רות רבה ( 2 )* מסופר כי דוד פונה לקב״ה ומבקש לדעת מועד מדויק של יום מותו , ( B ) אך כל שנמסר לו הוא שימי חייו הם שבעים שנה ושמותו יתרחש בשבת . דוד מבקש להקדים או לאחר את יום מותו , ובלבד שלא ימות בשבת , אך נענה בסירוב . ( C ) הנרטיבה באה אפוא לאשש את הרעיון הקשור לפסוק שבקהלת , לאמור : לא ניתן לקצר את חייו של דוד ולהקדים את יום המוות אפילו ביום אחד , לפי שחיי אדם בעולם הזה הם תקופה של עשייה שברוח , שאינה מתאפשרת עוד בעולם הבא , ועל כן אין לצמצמם . לשון המדרש משקפת רעיון זה בתשובת הא ל לדוד : ״חביבה עלי תפילה אחת שאתה עומד ומתפלל לפני מאלף עולות״ ( C ) ( אין ספק שיש כאן גם ביטוי לניגוד שבין תפילה שבדיבור למעשה קרבן . ( ברם גם לדחות את מותו של דוד ביום אחד אי אפשר משום שאין לפרוץ את הגבול בין מלכות דוד , שכבר נקבעה קצבתה , לבין מלכות שלמה בנו . עם מותו של דוד מתעוררת בעיה ביחס לטלטול גווייתו בשבת למקום מוצל מחשש שמא יירקב הגוף עד לקבורה בצאת השבת . ( G ) ( יש מפרשים כי דוד ידע בעיה זו שתיווצר עם מותו בשבת , ומפני זה ביקש מידי הא ל לשנות את תאריך פטירתו . ( חכמי הסנהדרין עולים אל שלמה לביקור של כבוד וניחומים , ושלמה נועץ בהם כיצד יש לפתור את הבעיה הנזכרת ושואלם כיצד יגן על גופת אביו מפני החמה . באותו הקשר עולה השאלה מה יעשה בכלביו המורעבים וכיצד יספק להם את מזונם בשבת , שהרי עניין זה כרוך גם הוא באיסור טלטול . ברקע הדברים האלה ובלא לומר זאת מפורשות משתמע חששו של שלמה מפגיעתם הרעה של הכלבים בגוויית אביו המוטלת בגן ביתו , ומכוח חשש זה הוא תר אחר אמצעי להשקיט את רעבונם . תשובת החכמים ממחישה באופן פרגמטי את משמעות הפסוק מקהלת על נבדלות הכלב החי מן האריה המת ומורה כי אף שדוד , מלך גדול ונכבד בחייו ( דימוי האריה , ( הנה במותו ערכו פחות מן הכלב החי . יתר על כן , פגר חיה מותר לטלטלו בשבת לצורך האכלת הכלבים החיים , ואילו גוויית אדם , ואפילו מלך , אסורה בטלטול . אמנם בניסיונו לשמור על כבוד אביו מבלי להפר את ההלכה מוצא שלמה פתרון יצירתי : הוא מבקש שיניחו על גופת אביו כיסוי של בד . הטקסט מציע גם אפשרות נרטיבית חלופית , על פיה שלמה מזמן את הנשרים שיסוככו בכנפיהם על גוויית המלך . עוצמת התמונה של הנשרים הסוככים על הגופה בכנפיהם ניכרת בהתפתחות הגרסאות – היא שבה ומופיעה באותן גרסאות שהסתמכו על גרסת רות רבה . ( 27 * , 22 * , 21 * , 19 )* הנשר מתאים ביותר לתפקיד שיועד לו בסיפור , לחפות על גופת המת , לפי שמוטת כנפיו ארוכה ביותר . הקריאה לנשרים היא מוטיף טעון בפני עצמו – המדרש עושה שימוש במסורות המייחסות לשלמה ידיעה של שפת החיות , ובפרט באלה המספרות על תפקיד הנשרים במלכות שלמה ; הנשר במקרא מואנש כדמות אב , וכך מייצג את תכונת הרחמנות ( דברים , לב , יא ; וכן ירושלמי פאה , א , א , דף טו , ע״ד . ( גרסת הבבלי במסכת שבת ( 1 )* מובאת במסגרת דיון באסור ובמותר בכל הנוגע לכבוד האדם וקיומו ( דיני חולה שיש בו סכנה או מת . ( רש תנחום דמן נוי נשאל אם מותר לכבות בשבת נר דולק עבור חולה . בפתיחת תשובתו מקדים רש תנחום דרשה ארוכה שעניינה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help