sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

. D דוד מנסה לדחות את מותו באמצעות לימוד תורה בכל שבת . . E מלאך המוות מצליח להסיח את דעת דוד ולהפסיקו מלימוד תורה . . F דוד מת . . G שלמה נועץ בחכמים והם מורים לו כי ההלכה אוסרת לטלטל את גופת אביו בשבת , ומתירה לטלטל מזון עבור כלביו . . H שלמה מגונן על גופת אביו עד לקבורתה . . I אפילוג . . III התפתחות הגרסאות לתימה שמות דודש שתי גרסאות יסוד , האחת בתלמוד בבלי , מסכת שבת ( 1 )* והשנייה במדרש רות רבה . ( 2 )* אף שעריכתו של ספר רות רבה בכללו מאוחרת בכמאה שנה מזו של התלמוד הבבלי , הסיפור על מות דוד , כפרט המשובץ בו , משמר מסורת ארץ ישראלית קדומה , ומשום כך נתייחס לגרסה זו כראשונה בסדרה . גרסת רות רבה ( 2 )* מובאת במסגרת חטיבה של דרשות הנתונה בפתיחת פרשה ג שברות רבה . דרשות אלה מתייחסות לארבעה פסוקים שנושאם הוא יתרון החי על המת . אחד מן הפסוקים האלה הוא מקהלת ( ט , ד : ( ״כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת״ . את המילה ' כלב' פירשו חכמים כפשוטו , ואילו את השאריהש תפסו באופן פיגורטיבי , כסמל האדם הרם . הפסוק משקף את קדימת הערך המוחלטת של החיים על פני המוות : בעודו חי יכול האדם לפעול ולשנות את מעמדו הרוחני ואילו המת אינו יכול לעשות עוד דבר בעניין זה . אנו מניחים שתי הנחות : א . הפסוק הנזכר שימש קודם לכן כפתגם עממי רווח , שנשתבץ , כפתגמים רבים מסוגו , בספר קהלת ; ב . הפסוק היווה בסיס לדינמיקה נרטיבית , כלומר , הניע טרנספורמציה ממישור האפוריזם למישור נרטיבי . המבנה הפתגמי , המשקף מתח בינארי , מכונן מתח דומה בתחביר הנרטיבי . יש לציין כי בהחבר הנרטיבי נעשתה הצלבה בין שתי רמות , הקונקרטית והסמלית . במקור נתפס כל הפסוק הפתגם כנושא מסר פיגורטיבי : הכלב מסמל איש נחות והאריה מסמל איש עילי וסמכותי . והנה אחרי המעתק לסיפור אין הכלב נתפס סמלית אלא במצבו הקונקרטי , הכלב הפיגורטיבי הוצב בתור שכלבי המלךש ואילו האריה נותר במעמדו הסמלי ומציין ' מלך . ' נמצא שהאיבר הראשון של הפתגם נשתייר כקונקרטי ואילו האיבר השני הומר כליל מן המצב הפיגורטיבי למעמד המסומל , המלך . השימוש בשתי רמות אלו היווה אמצעי בידי מחבר הסיפור להעצים את המתח בין חיים למוות , החיים הוענקו לכלב והמוות למלך . מצב זה החריף גם את הפתרון ההלכתי שבסוגיה , המשתקף בסיפור ; אין כל היתר לטלטל בשבת דבר לצורך המלך , לפי שהוא מת , ויש היתר לטלטל בשבת מזון לצורך חיותם של הכלבים , לפי שהם חיים , ועניין זה יידון להלן . בהקשר לדיון זה ביחס המעמדי שבין כלב לאריה מתפתחת העלילה כולה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help