sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מטא הלכה בסדרת הרצאות שנישאו בסוף שנות החמישים ובתחילת שנות השישים של המאה העשרים , טבע אליעזר גולדמן את המונח 'מטא הלכה ; ' כך אמר : נקודת המוצא שלי הייתה להבהיר כיצד שופט הפועל במערכת משפטית פורמאלית נזקק לנורמות שאינן חלק מאותה מערכת . תשובתי הייתה כי עומדות לרשותו נורמות המתייחסות למערכת המשפטית ( או ההלכתית ) והמנחות אותו ביישום החוקים . בהרצאת היסוד שלו חילק גולדמן בין ההלכה ובין המטא הלכה . הוא טען כי נקודת ההתייחסות של השתיים שונה , מעשי האדם או ההלכה : ' ההלכה במובן הצר מתייחסת למעשי האדם , למה שהוא מבשל , למה שהוא אוכל , למה שהוא שוחט , למה שהוא לווה מחברו וחייב לשלם לחברו ; ' ואילו ' המטא הלכה מתייחסת להלכה , ולא למעשי בני אדם ; היא מתייחסת להלכה , לאותם העקרונות בהלכה המתייחסים לדיני בני אדם . ' לשיטתו של גולדמן ' את ההלכה אנחנו יכולים להפעיל רק כשאנחנו משתמשים בעקרונות מטא הלכתיים , שלא תמיד מצויים במקורות ההלכה . ' בראשונה הוא הגדיר את ה'מטא הלכה' כנורמות או עקרונות לפירוש ההלכה ויישומה , לא כנורמות התנהגות . כדוגמה למטא הלכה מביא גולדמן את העיקרון ' וחי בהם , ' שפירושו הוא שצריך ליישם את מצוות התורה בדרך שיחיה בהן האדם , ולא בדרך שתמיתהו – זאת , לעומת העיקרון ' דרכיה דרכי נועם' שהוא נורמת התנהגות שמורה שדרך פועלו של האדם תהא כמו של התורה , כלומר בדרכי נועם . בהמשך דבריו גולדמן מגדיר ומדגים מטא הלכה כתהליך התיווך בין משפטי הערך ובין ההלכה , וכן התערבות של משפטי ערך בהכרעה ההלכתית . היינו , כל שיקול דעת של פוסק ההלכה המערב ענייני מוסר , אידאולוגיה או ערכים כלשהם בשיח ההלכתי או מתחשב בהם , ייחשב מטא הלכה . בלשון אחרת נאמר כי המטא הלכה נועדה לתאם בין ההלכה לבין המציאות . 8 גולדמן , מחקרים ועיונים , עמ' , 10-14 וכן עמ' . 265-305 הרצאת היסוד נישאה בשנת 1958 ונקראה ' יסודות מטא הלכתיים להכרעה הלכתית , ' הובאה בקובץ עיונים חדשים בפילוסופיה של ההלכה , בעריכת אביעזר רביצקי ואבינועם רוזנק , ירושלים תשס"ח , עמ' . 278-259 9 הדברים מובאים ממאמרו של אבי שגיא , ' התורה והחיים – ההלכה בהגותו של אליעזר גולדמן , ' עמ' . 150 10 גולדמן , יסודות מטא הלכתיים ( לעיל , הערה . ( 8 11 שגיא , התורה והחיים , 'עמ . 155 12 גולדמן , מחקרים ועיונים , 'עמ . 300-305 13 בדרך זו הלכו רבים , וביניהם ראה למשל : ליבוביץ , מעמדה של האישה , הלכה ומטא הלכה ; רקמן , ערכים מטא הלכתיים . 14 כאן אעיר כי הגדרת המציאות היא סובייקטיבית , ובהחלט יכול הפוסק לעשות שימוש במטא הלכה כדי להתגונן או אף להתנגד למציאות שעמה הוא מתמודד , כמו למשל המודרנה – ראה בראון , החמרה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help