sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המספר במרבית יצירותיו , ולהציב במרכזן אותו קול יהודי קולקטיבי . כסופרי התחייה לפניו , זנח הזז את צורת הקיום הדתית של יהדות בית המדרש לטובת עבודת הספרות ששכנה בעיניו על אותו רצף של חשיבות כמו דתית . באמצעותה ביקש ליטול חלק פעיל בבנייה מחדש של הלאום היהודי ובשימורו כתודעה קולקטיבית . העיתוי שבו פעל הזז לא היטיב עמו : תהליכי התגבשותה של חברה יהודית סביב טריטוריה , משאבים חומריים ומוסדות לאומיים בארץ ישראל הביאו כבר באמצע המאה העשרים לפיחות במעמדו של הספר העברי כמכונן קהילייה ״קוראת״ . כמו כן , בשעה שחלקה העיקרי של יצירתו ראה אור , עמדה הפרוזה של סופרי ״דור בארץ״ , זו העוסקת בחיים הילידיים של הצבר , במרכז ההתעניינות הציבורית . כאמור , פרסום ארבעת כרכי יעיש בשנות הארבעים והחמישים , ובהם סיפורה של גולת תימן בשלהי המאה התשע עשרה , זיכה את הזז בהכרה המקומית הגבוהה ביותר בערכו כסופר – בפרס ישראל הראשון ; אולם הייתה זו קנוניזציה שעיקרה פורמלי , בבחינת מלך ללא ממלכה : הזז נהנה מהכרת הממסד הממלכתי ומהערכה שעיקרה נסב על תרומתו האתנוגרפית להכרת עדת יהודי תימן . יעיש , וכך גם סיפוריו האחרים של הזז , לא זכו עד כה להגשים את ייעודם כמכונני זהות . התופעה הסגנונית הנסקרת בספר זה נבחנת על פי מהדורתו הראשונה של הרומן ( תש״ז-תשי״ב . ( גם לבחינת משמעויותיו ההיסטוריוסופיות והתרבותיות יש משקל רב יותר על רקע שנות הארבעים והחמישים מאשר בעת פרסומה של המהדורה השנייה ( תשכ״ח . ( ההפניות בספר זה הן אפוא אל המהדורה הנדפסת הראשונה , ובמקום שבו מצויים שינויים משמעותיים במהדורת תשכ״ח , יצוין הדבר בהערת שוליים . 5 המחשבה הפרוטו סטרוקטורליסטית ה״ביאליקאית״ של הזז על אודות קיומו האחדותי של גרעין הישות הלאומית היהודית , שונה בתכלית מתפיסת ה״יהודים ללא יהדות״ של ברנר . הנחת העבודה הבסיסית של הזז היא כי משימתו ככותב היא חישוף הגרעין האחדותי של התודעה היהודית על מנת לסייע בכינונה מחדש של הזהות היהודית בהווה , עם התגבשותה של חברה יהודית בארץ ישראל .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help