sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

, ( closure המופק פה הן באמצעות מבנה העלילה והן באמצעות הסיום המוזיקלי שאינו נגמר , כי אם גווע בהדרגה . לקטור אלמוני של ספר זה העיר בגוף הספר הערה חשובה לאחת הפסקאות . אך מכיוון שאני מייחס לדברים חשיבות רבה , החלטתי להקדימה ולהציגה במבוא : " למקרא הדברים יכולה לעלות שאלה עקרונית , שאיני בטוח אם הכותב מצליח לספק לה תשובה מניחה את הדעת : היכן מסתיימת ' הפואטיקה של אבדן אוריינטציה' ומתחיל סתם בלבול , שמקורו בחוסר ארגון אמנותי ? ייתכן שלא ניתן לענות על שאלה זאת תשובה כללית ועקרונית , וכל מקרה צריך להיבחן לגופו , אבל כדאי , בכל מקרה , להעיר על הבעייתיות הטמונה בנקודה זאת . " תוך כדי הכנת הספר הזה גיליתי משהו שהפתיע אותי למדי . ברור שהקלסיציזם יגלה פחות סובלנות לגרוטסקי מכל סגנונות האמנות שאני מכיר . ואף על פי כן , המחשבה הביקורתית בת המאה השמונה עשרה חוזרת וצצה בספרי . לאחר מחשבה מצאתי שאין דבר טבעי מזה , משתי סיבות . ראשית , הגרוטסקי מפר , באופן עקיב ביותר , את הדקורום של " הסגנון המהוגן" שבו דגל הקלסיציזם . אם אתה רוצה להבין מה טיבו של הגרוטסקי , עליך להבין מה הם האיסורים שהוא מפר . לסיבה השנייה הייתי פחות מודע והיה לי יותר קשה לעמוד עליה . המחשבה הביקורתית וההגות האסתטית בנות המאה השמונה עשרה הקדישו תשומת לב רבה לאיכויות האסתטיות הנתפסות ולזיקתן למבנים הלשוניים שמהן הן מתהוות . יתרה מזו , הגות זו עסקה לא רק בהבחנות בין חידוד אמת לחידוד כוזב ובניתוח הנשגב , כי אם גם בטיבם של המכוער והמבחיל בשירה – והלא אלה רלוונטיים ביותר לגרוטסקי . כאשר ג'וזף אדיסון ( Joseph Addison ) הבחין בין חידוד אמת לחידוד כוזב , ניתוח החידוד הכוזב נתן לנו תיאור מאיר עיניים של מיני המנריזם במאה השבע עשרה והעשרים – אם נתמקד לא במרכיב ההערכתי כי אם במרכיב התיאורי בלבד של דיונו . 3 למילה הצרפתית " מנייריזם" יש צורה אנגלית מקבילה , " מנריזם . " למונח שלושה פירושים שונים : ( 1 ) חזרה תכופה על מספר מצומצם של תחבולות ( לשוניות או אמנותיות , ( שימוש שאין בו שום פונקציונליות . בשימוש זה יש למילה קונוטציות של פשטנות וקלות דעת ; ( 2 ) התקופה האמנותית שבין הרנסאנס והברוק , שיצירותיה מרבות להשתמש בתחבולות מנייריסטיות , אבל מעידות על תחכום מחשבתי וריגושי וריבוי כיוונים ; ( 3 ) תקופות אמנותיות הדומות למנריזם של המאה השבע עשרה , המרבות להשתמש בתחבולות מנייריסטיות : תקופות מסוכסכות ששולטות בהן יותר ממערכת ערכים אחת , ודורשות פסיכולוגיה מורכבת במיוחד כדי להתמודד אתן ( כגון המודרניזם . ( " מנייריזם" מזוהה בעיקר עם המשמעות הראשונה . משמעות המילה האנגלית הייתה זהה בתחילה . אבל במהלך ההיסטוריה צברה גם את שתי המשמעויות האחרות . לכן אני מתעקש לנקוט את המילה בצורתה האנגלית דווקא . למעשה , הגרוטסקי הוא תחבולה מנריסטית מובהקת – הדורשת מורכבות פסיכולוגית רבה מן הרגיל . בפרק על אדי אכן השתמשתי בכתיב " מנייריזם , " כי שם אני נוקט את המילה במשמעותה הראשונה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help