sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במרכז פרק , 2 " הנסיגה הינקותית , הפרות טבו והגרוטסקי , " עומדת תפישת הגרוטסקי של באכטין . הוא מדבר על מפנה שחל במאה השבע עשרה בתפישת גוף האדם . קנון הגוף הישן טיפל בחדווה רבה בכל פתחי הגוף ובליטותיו ובהפרשות ובאוכל היוצאים ונכנסים דרכם . לפי הקנון החדש כל זה נעשה טבו ; את הפה הפעור לרווחה בצחוק מחליף החיוך הדק של המדונה . באכטין דן בתהליך הזה במושגים סמיוטיים והיסטוריים ; הוא נמנע בקפידה מכל דיון פרוידיאני . אבל הצורך בהתייחסות פרוידיאנית לטבואים הללו ולהפרתם זועק להארה . אני משלים את המודל של באכטין במודל השאול מהפסיכואנליטיקן הדגול , שאנדור פרנצי , ( Sandor Ferenczi , 1956 : 279-269 ) בדבר הסוציאליזציה המוקדמת של התינוק מהעיסוק בהפרשותיו המסריחות והמלכלכות , דרך המשחק בבוץ המלכלך אך אינו מסריח , המשחק בחול ובפלסטלינה , ועד איסוף האבנים המוצקות , שאינן מסריחות ואינן מלכלכות – ולבסוף , איסוף הזהב והאבנים היקרות , " הטהורים ומנצנצים . " בתהליך מקביל , הסירחון של ההפרשות מומר בניחוחות הבשמים למיניהם . התפתחות זו עשויה לזרוק אור על התעניינותה של השירה הפרציוזית ( מצטעצעת ) בת המאה האחת עשרה והשבע עשרה בתכשיטים ובשמים למיניהם ; והנסיגה מהישגי התהליך הזה יוצרת את האיכות הגרוטסקית נוסח באכטין . עניין זה מודגם בפרק 2 בהרחבת–מה באמצעות בדיחות על הגרף בובי , השיר " הענקית" של בודלר ושתי אפיזודות מייסורי איוב של חנוך לוין . שירת הגן של המאה האחת עשרה מרבה להשתמש בתכשיטים ובמיני בשמים בתיאור יפי הגנים , ובכך מאפשרת להפיק הנאה בלתי אמצעית מנצנוץ הזהב והאבנים היקרות ומניחוח הבשמים . בשירו " רביבי דמעך" ( פרק , ( 4 אבן גבירול יוצר מצוקה ומבוכה בלתי אמצעיות , על ידי טשטוש הקטגוריות בין התכשיטים השונים . פרק 5 לקוח מספרי באנגלית On the Shore of Nothingness : Space , Rhythm , and . Semantic Structure in Religious Poetry and its Secular-Mystic Counterpart פרק זה צמח , למעשה , מפרקיו האחרים של אותו ספר . בספר ההוא אני מבקש לעמוד על שיבוש פעולתם הרהוטה של התהליכים הקוגניטיביים במהלך קריאת השירה , שיבוש שיש בו כדי להוליד אפקטים הקשורים דרך קבע בחוויות דתיות , מיסטיות ומדיטטיביות . הנחתי הייתה , ששיבוש פעולתם הרהוטה של התהליכים הקוגניטיביים והפסיכודינמיים עשוי לחולל בשירה לא רק את האיכות הנומינוזית , המיסטית והמדיטטיבית , כי אם גם את האיכות הדמונית והאינפרנלית ( התופתית . ( כך , למשל , הן המעורר–צחוק והן הנשגב או המעורר–רחמים או המבחיל הם פרי מנגנוני ההגנה מפני המאיים . כאשר המעורר–צחוק ומה שאינו עולה בקנה אחד אתו נוכחים יחד , מנגנוני ההגנה המנוגדים משביתים זה את זה 2 השורש תפ"ס שני כתיבים לו : בשין ובסמך . בין שאר המשמעויות , המילה מוסבת על שתי תופעות מנטליות שונות : " פרצפציה" ו"קונצפציה . " הפסיכולוגים הקוגניטיביים ייחדו את המילה " תפיסה , " בסמך , ל"פרצפציה . " כדי לשמור על ההבחנה במשמעויות , אני כותב " תפישה" ( בשין שמאלית ) כאשר אני מתכוון ל"קונצפציה" ומשמעויות קרובות .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help