sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פיגורטיבי היה אסור בו תכלית האיסור . רק אנחנו , במאה העשרים והעשרים ואחת , מגלים בשירים הללו יסודות הדומים ליסודות האמנות הגרוטסקית בתרבות המערבית . שירמן הבחין בכך שהשירים הללו שונים , אף על פי שהם כתובים במסורת של הפרוזודיה והלשון הפיגורטיבית בנות התקופה ; וישראל לוין אף השתמש לגבי השירים האלה בשם המפורש "גרוטסקי . " הדיון בספר הנוכחי מצביע על כך שיש שיטה בשיגעון הזה . את עיקרי הדיון בהגדרת הגרוטסקי ( פרק ( 1 נטלתי ממאמרי " צפנת פענח והנהייה אחרי הוודאות – מבקרים עבריים לנוכח ספרות של סיטואציות קיצוניות" ( צור , : 1969 . ( 119-205 במאמר זה נזקקתי להגדרה זו לשתי מטרות שונות . ביקשתי להבהיר באיזו משמעות אני משתמש במונח " גרוטסקי , " והשתמשתי במושג זה כדי להדגים את הבעיות הכרוכות בהגדרות של מושגים אמפיריים כ"משחק" או " רהיט ; " במקרה שלנו , הגדרות אסתטיות בכלל , והגדרות של ז'אנרים וסגנונות בפרט . המונח " גרוטסקי" ננקט לגבי יצירות שבהן מגמות ריגושיות מתנגשות דרות בכפיפה אחת ; ולגבי יצירות שבהן יש משום טשטוש הקטגוריות בין אדם , בעל חיים , צמח ודומם ; ולגבי יצירות שבהן יש משום הפרה בוטה של טבואים , חיטוט בהפרשות הגוף , בנקבים ובבליטות המובהקים של הגוף . פיליפ תומסון מדבר על אבדן אוריינטציה ריגושית בנוגע לגרוטסקי . ריבוי זה של שימושים במונח הוא עדות מובהקת לכך שהיצירות קדמו לשימוש במונח , והיוצרים יצרו בלי שכללי הסגנון הגרוטסקי יעמדו בהכרח לנגד עיניהם . אין אפשרות להגדיר את הסגנון הזה באמצעות תנאים הכרחיים ותנאים מספיקים . במצב זה מתבקש ביותר להחיל את רעיון " המושג הפתוח" של ויטגנשטיין ( Wittgenstein , 1968 ) על הגדרת הגרוטסקי . אפשר להגדיר את המקרים המובהקים של הגרוטסקי על פי כללי הדמיון המשפחתי והניגוד המרבי למושגים שכנים . אשר לשאר המקרים , חייבים להחליט אם הם דומים מספיק למקרים המובהקים הללו , או למקרים שכבר הוכרו כגרוטסקיים בזכות דמיונם למקרים המובהקים , וכן הלאה . את הגבול אפשר לקבוע רק באופן שרירותי . עם כל מקרה חדש , המבקר נאלץ להחליט אם הוא דומה מספיק למקרים שכבר הוכרו כגרוטסקיים , או לקבוע בשבילו מושג חדש . זהו מצב העניינים המשתקף בצירוף " הגרוטסקי ותופעות קרובות" בשם הספר הנוכחי . היצירות הנדונות בספר זה – מקצתן דוגמאות מובהקות לגרוטסקי , מקצתן רק דומות לדוגמאות המובהקות הללו , או למקרים הדומים לאלה במידה מספקת . המשכו של פרק 1 עוסק בבירור הזיקות הללו בנוגע ליצירות הנדונות בפרקי הספר . 1 דוד פישלוב ( Fishelov , 1991 ) מתח ביקורת על השימוש המעורפל לעתים קרובות במושג " דמיון משפחתי" בחקר הז'אנרים הספרותיים . אמנם נקודות המוצא שלנו שונות מאוד , אך אנו מגיעים למסקנות דומות למדי . לא די בקביעה שבהסכמה מהי הדוגמה הפרדיגמטית של הז'אנר ; היא נקבעת על ידי שני עקרונות ברורים בעלי צביון מנוגד : עקרון הדמיון המשפחתי ועקרון הניגוד המרבי , כהגדרת אלנור רוש וקרוליין מרויס . ( Mervis , 1980 )

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help