sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בספר זה כינסתי את מה שכתבתי בעברית , באנגלית ובהונגרית על הגרוטסקי ותופעות קרובות לו בספרות העברית , הצרפתית , הגרמנית , ההונגרית , האיטלקית והאנגלית . במבט לאחור , נושא זה ליווה אותי בעקשנות לכל אורך עבודתי בביקורת ובתאוריה של הספרות . גרסה מוקדמת של מאמרי על " נבלה" של בודלר ( צור , ( 1968 ראתה אור לפני למעלה מארבעים שנה , בכתב עת של סטודנטים . באותה תקופה כתבתי גם על היסודות הגרוטסקיים ב"דבר" של ביאליק ( צור , . ( 1969 שני הפרקים המאוחרים ביותר , על בוש ודנטה ( Tsur , 2003 : 281-259 ) ועל " הלא אצדק" מאת אבן גבירול ( צור , ( 2007 ראו אור . ו–2007 ב–2003 במובן חשוב , עיקרו של ספר זה הוא קריאת תיגר על המילה " ממש . " לעתים קרובות אנו נתקלים בחיבורי ביקורת במשפטים כדוגמת " תיאור זה ממש גרוטסקי . " מה פירושו של משפט ממין זה ? הוא מודיע ש"תיאור זה גרוטסקי ; " ועוד , שלכותב יש התרשמות עזה מאיכותה הגרוטסקית של היצירה , אבל אין לו הכלים לקשר התרשמות זו למבנה היצירה . יש בספר זה משום מאמץ לסלק את המילה " ממש" מהדיון וליצור כלים המאפשרים לא רק לאבחן , כי אם גם לקשר , בהתבסס על עקרונות עקיבים , בין ההתרשמות לבין מבנה היצירה . אחת מהנחות היסוד של ספר זה היא , שהגרוטסקי – כמו מושגים אסתטיים רבים אחרים – הוא מושג אמפירי : יצירות ספרות ואמנות נוצרו לפני שנוסחו הכללים ; כללי הז'אנר והסגנון הופשטו מהיצירות לאחר מעשה . הכללים משקפים על פי רוב את הצד השווה בין היצירות השונות מאוד הנמנות עם הז'אנר או הסגנון . לפיכך תמיד נמצא ביצירות אמנות דברים שאינם תואמים את הכללים שנוסחו בשבילן . מכאן חילוקי הדעות בין התאורטיקנים לגבי הגדרות הז'אנרים והסגנונות . כאשר אבן גבירול כתב את שירי המחלה שלו ( עיין פרקים , ( 3-4 יש להניח שלא ידע שהוא כותב יצירות גרוטסקיות . הוא ידע שהוא כותב במסורת של הפרוזודיה והלשון הפיגורטיבית כפי שהן נתגבשו בשירת ספרד בהשפעת השירה הערבית בת התקופה . והוא ידע , קרוב לוודאי , שהוא משתמש בביטויים המביעים איכשהו את תגובתו למחלתו . אין לדעת אם הוא נתקל אי–פעם בציורים הגרוטסקיים בעולם הנוצרי הסובב את העולם המוסלמי שבו הוא חי , ושציור

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help