sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זהותם של בני אדם היא הסיפור השלם שהם מספרים לעצמם ; סיפור שמאגד את ההווה ואת העבר לכלל מסגרת אחת . " סיפור חיים" מייצר סדר ומשמעות בחיים ; הסיפור מבהיר למספר מנין בא ולהיכן הוא הולך , ואיך כל התרחשות בחיים משתלבת ברקמת הסיפור . בני אדם אינם מספרים בהכרח סיפור אחד לחייהם . בנקודות זמן שונות הם עשויים לספר סיפורים שונים . אבל לרוב חומרי הסיפורים ומתווי העלילה דומים אלה לאלה . דמיון זה מבוסס על חוויית הרציפות של החיים בין לידה למוות . אבל רציפות זו לא נחוותה אצל אפלפלד . הוא זוכר אירועים דרמתיים שהוטבעו בנפשו כשהיה ילד , מבלי שהייתה לו שהות לעבדם ולהרכיבם בתוך עולמו של מתבגר . הזיכרון קשור ל"שם , " ושם זה נותר עלום , חתום בשבעה חותמות של הדחקה או שכחה . ומה"כאן , " שהוא שונה כל כך , הוא נאלץ לעשות את דרכו אל המרחב הבלתי מוכר של עברו . סיפוריו של אפלפלד הם לרוב סיפורי מסע במרחב , סיפורי תנועה מ"כאן" ל"שם" ומ"שם" ל"כאן , " לעתים ללא תכלית ; מסעות חוזרים ונשנים ברכבות למקומות שהיה בהם והוא שב אליהם . ואולם מסעות מרחביים אלו הם פרישה של מסעות הנפש המשתוקקת אל המקומות הראשוניים , אל ראשית הסיפור , אל נקודת האחיזה שבה יתלכד ההווה עם העבר . מקצתם של מסעות אלו קונצנטריים , מסעות נדוד בלא תכלית . שהרי " הטירה" נותרה חתומה , הזיכרון , העבר , נותר בלתי נגיש . מקומו המרחבי ידוע – שם , אבל לנפש אין גישה אליו . כך נהפכים אפוא הסיפורים כולם למאמץ דיבוב , לניסיון לדיאלוג שיש בו ציפייה להיענות של מה שכבר לא יכול לדבר . הכמיהה אל ה"שם , " אל הראשית , מובילה את אפלפלד פעם אחר פעם לחפש את הקול של העבר בהווה בדמותן של נשים נוצריות , בפרט אלו שחיו אצל יהודים . הן עשויות לשאת את הקול כמעין מראה חרותה בלבן , שהרי הן היו שם , ראו ושמעו . דווקא הן , הנשים הרותניות , הלא רפלקטיביות , יכולות לשאת בגופן את העבר . הסיפורת של אפלפלד היא מאמץ מתמשך להבקיע חומות של שכחה ; מאמץ שמבחינה ספרותית מתגלם בעיצובו של המבדה הספרותי המייצר בדמיון את מה שהיה שם , וליתר דיוק את מה שיכול להיות שם . אפלפלד המספר נדמה כאדם שאינו יודע שובע ; שוב ושוב הוא חוזר אל תבניות הראשית של המתח בין שם לכאן , אל המסע בין המקומות והמרחבים , שלעתים חוזר וסב על צירו . הוא שב ומתדפק על דלתות הזיכרון . לא מפני שהוא חי בהשתוקקות נוסטלגית , אלא מפני שהוא מבין כי פיוס אמתי בחיי אדם לא יתחולל בלא התיווך בין המרחבים שבהם היה והתנסה . * הכינוס הזה של מאמרים על יצירתו ייחודי . בשונה מספרי מחקר שהוקדשו ליוצר כלשהו התבקשו כותבי המאמרים לעיין ביצירה נבחרת אחת בלבד . ביקשנו לעורר קשב לקולה המיוחד של יצירה מיצירותיו של אפלפלד . כל כותב וההקשבה שלו . לעתים האזנה של

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help