sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הן מתאימות את עצמן לדגמים ההזויים של חבריהן האסירים , שאינם יכולים לשאת את קיומו של יהודי מן הסוג הישן המכחיש את קיומם האסימילטורי . אלה הם גיבורים חסרי זהות מיוצבת , שחייבים , לשם מבחן ההישרדות האחרון שהציבה לפניהם המציאות האכזרית , להקים גשר אל זהות חדשה , שמצויה מעבר לקו הקיום האחרון שלהם המסומל באפיקו הבלתי עביר של הנהר בוג . בלשונו המטפורית של הסיפור , סבלם אינו אלא " פרוזדור קרח המוביל אל מדורים חשוכים יותר" ( עמ' . ( 8 המהלך בפרוזדור זה רגליו קופאות ו"רגלי קרח הן ראשיתו של המוות" ( עמ' . ( 9 מהם מאבדים את עצמם לדעת ומפילים את עצמם אל הבוג , אחרים מופלים לשם בידי הקלגסים שומרי המחנה , ורק מיעוטם יעברו את הנהר ויגיעו אל אותו מחוז זהות חדש שמעבר לנהר שהוא כמופת מיתולוגי–יהודי של האבות החדשים המכוננים את קיום עמם לאחר שבאו מעבר לנהר . השיבה דרך מחילות הקרח אל התודעה המיתולוגית שהוקפאה בעומק הזיכרון של העם היא תימה מכוננת ביצירת אפלפלד , וביצירה הנזכרת כאן היא עוצבה כמין ישויות טיטניות אדמתיות ומיתיות כמו בוצי , האב הגדול , היהודי שקשריו אל התפילה והמנהג היהודי עמוקים ( והוא מזהה את ייחוסו של המספר לשושלת חסידית חשובה , ( ובעיקר המרטיר הגדול של הסיפור שבחר להעלות את עצמו באש ולא למות שפל ברך . ישויות אלה הן המעצבות את זהותו של הגיבור הראשי , אשר שמו , ארווין , לעולם לא נזכר בעל פה אלא פעם אחת בחתימה על מכתב שהופרח באוויר ( עמ' . ( 124 היסוד האוטוביוגרפי הנרמז בשם זה , שהוא שם נעוריו של הסופר , וכן ההתייחסות השושלתית של אבי ארווין אל חסידי ז'דובה , ( Zhadova ) הכפר הקטן ליד צ'רנוביץ , כפר הולדתו של אפלפלד , מייצגים ניסיון אישי כואב ומורכב לחתור אל השורש המיתולוגי של הקיום היהודי גם במחיר הקפיאה והמוות שמזמנות מחילות הקרח של מסע זה . העיון במכלול יצירתו של אפלפלד ממעוף הציפור מותיר את הרושם ששפעת הסיפורים והספרים הם מעין ניסיון לספר סיפור אחד , שאותו אי אפשר לספר . היצירה כולה נדמית כמעין מאמץ מתמיד להכות על סלע הזיכרון החתום . שהרי זיכרונו של אפלפלד הוא זיכרונו של ילד שאיבד את שפתו , שזהותו עדיין לא גובשה , שהוריו אבדו ומראות ילדותו נטבעו בראש ובראשונה כמראות חולפים . בעת המלחמה , כמו שמעיד הוא ביצירתו סיפור חיים , הוטבעו זיכרונותיו ותחושותיו בגופו . חייו הצטמצמו למעין חיים ראשוניים , גופניים . מתוך צמצום זה , שלא אפשר עיצובה של זהות , כתיבת סיפור החיים מעניקה להם משמעות , ובאמצעותה מגיע אפלפלד אל ארץ שבה האור מכה בו כמכווה – " מכוות האור , " והוא מתיילד מחדש כצבר שבא מן הים , כאון בן פלת – והרי הוא לא בא מן הים ולא נחצב מן העמק . הרי הוא בא מ"שם , " שאת טיבו המדויק אינו זוכר . לרשותו רק קרעי זיכרונות , קרעי סיפורים . נקודות ציון של מקומות אהובים ומנוגדים : צ'רנוביץ , הקרפטים ועוד .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help