sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ימי עברם – ימים שבהם הועידו לעצמם עתיד של אמנים , רופאים , אנשי מעש פוליטי ומומחים למקצועותיהם השונים . התעסקות אובססיבית זו במציאות שלא הייתה יכולה להתממש גם בתנאים חמורים פחות מאלה שנוצרו בימי השואה נראית תלושה , לא רק משום שהם שבויי הגטו , אלא משום שאין היא עומדת במבחן כלשהו של סבירות בנוגע לכל מציאות של חיים יהודיים בלבה של אוכלוסייה נוצרית עוינת . גיבורי הגטו הם ויזואליזציה של " תודעות מושלכות" אל היקף מדומיין , שאינו מאפשר להן להגיע לכלל הכרת הזוועה שהן נתונות בה , וכך הן מקיימות חיים מדומיינים במרתפו של הוניג , בעל בית קפה , אשר ספק אם היה יכול להתקיים כמותו באיזה גטו שהוא . מהיבט זה נותרו גם חיי המחנה מנותקים מראליה בהיותם חיי תודעה שאחוזה בסבך אהבותיו ושנאותיו של היהודי לרעיו היהודים ולסביבתו הנוצרית . שוב מתגלה הבחירה של אפלפלד בחזרה אל שורש הווייתה – גיבוריו נטועים בסופו של דבר בהיקף מרוחק של אשליותיהם , גם כשהם נתונים בתוך–תוכו של הגיהינום ההיסטורי שנקלעו אליו בלי להבין את פשרו האמתי . באופניות המיוחדת לתפיסותיו של אפלפלד ניתן ביצירתו הסבר יוצא דופן לאחת הסוגיות הקשות הנוגעות להיסטוריה של השואה – שאלת התרמית הגדולה או מעשה ההונאה , שנהגו הנאצים כלפי קרבנותיהם . מעשה הונאה זה , שההסבר ההיסטורי נימק אותו בערמומיות המרושעת של הצוררים , מקבל ביצירותיו של אפלפלד את הסברו במנטליות של הקרבן ובמבנה הנפשי שלו , המשיאו תמיד להונות את עצמו בלא קשר למצבו האובייקטיבי . כך משכנעים את עצמם יושבי הגטו כי אם יתפרו חליפות מושלמות לחיילי הוורמכט יצילו את עצמם מכליה , או שהצלתם תעמוד להם מעבודתם בהקמת הגשר על הבוג . השיח החברתי בתוך הגטו נסב על הקרע האידאולוגי בין השומר הצעיר , בית"ר ואנשי הבונד , שיסוע פוליטי אידאולוגי שאין לו נגיעה לאיום הקיומי הממשי שהם נתונים בו . הזיות על העברה למינכן , למתפרה הראשית , או לחוות עבודה בפולין , מומצאות ומוזנות על ידי הקרבנות עצמם והופכות כלי להעצמת התרמית שתביא עליהם את כיליונם . לכאורה משתמש אפלפלד בהסבר הרגיל של מנגנונים פסיכולוגיים אסקפיסטיים , כלומר בהסבר המקובל כי העולם הנחלם וההזוי מציל את הקרבן משקיעה אל פסימיות ואל ייאוש שהעולם הקונקרטי מציג לפניו . ובאמת , למי שמתבונן באותם קטעי מפתח הפזורים לרוב לאורך כל כתיבתו , נחשף מנגנון טרגי של השלכת העולם הנפשי הישן , האבוד , על מציאות שאינה תואמת אותו . השלכה זו אינה מביאה לגאולת היחיד ובוודאי לא להצלת הציבור . להפך , גיבורי הנובלות שלו מטילים איש על רעהו דימויים פנימיים של טוב ורוע ובונים עולם חדש של תרמיות המחישות את קצן , אף יותר מן הנכון להן בנסיבות האיומות שהן נתונות בהן . כמה מן הדמויות המרשימות במכרה הקרח , אסיר המחנה פנחס , למשל , יהודי שנצמד אל נוהגי תפילה של בית אבותיו , מושכות אליהן את שנאת האסירים רק משום שאין

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help