sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יצירת אפלפלד אמנם מציגה עולם יהודי כל כך בבעיותיו הבסיסיות , ברקעו ההיסטורי הספציפי , ימי מלחמת העולם השנייה , ואפילו ברגיונליות המובהקת שלו , שתמיד קשורה לאותם מחוזות הרריים פריפריים במזרח–אירופה , ואף על פי כן הוצב בה איזה יסוד כללי , בלתי מסוים , אוניברסלי , ובמיוחד מסתורי מאוד של אימה , שאינה מגלה לעולם את פרצופה הקונקרטי , וכך אף גיבוריו נותרים פעמים רבות טיפוסים ייצוגיים של " כל אדם" נרדף ובלתי מוגדר , שהוא סבך אינסטינקטים , יצרים ופחדים של חיה הנרדפת בידי ציידיה . מכאן נגזרת צורת ההתקבלות המיוחדת של סופר זה , שהוסמך לא במקרה ליצירת קפקא . הכלליות המיוחדת הזאת שהיא סממן פואטי מרכזי בכתיבתו , אפשרה את העברתה משפה לשפה , והוא כמדומה נמנה עם הסופרים העברים המתורגמים ביותר בזמננו . למרות האמור כאן , המניע העומד מאחורי הכתיבה של אפלפלד אינו רק אוניברסלי בטלוס שלו . היסוד היהודי הוא מרכיב מכונן בעולמו הספרותי , אלא שבדרך הופעתו , כמו אצל קפקא , הדומה לו כל כך , אין הוא עולה במישרין ובגלוי על פני השטח הקונקרטי , אלא משתמע מן המובן הסימבולי של מסקנותיו . סוגיה זו היא מן הסבוכות בעולמו של אפלפלד , המאוכלס ביהודים מכחישי–מוצאם , מתבוללים במפנה המאה של וינה , בוקובינה וצ'רנוביץ , ובמיוחד משופע בעלילות מפותלות על יהודים שנמלטים לא רק מרודפיהם האנטישמים , אלא מנפשם שונאת–עצמה . ההיבט האוטו–אנטישמי , שהוא כה יהודי כשלעצמו , מופיע גם הוא בכתבי אפלפלד בלשון סמויה שאינה מגלה את עצמה בעלילה ובשיח של הגיבורים , אלא בשכבת הסמלים העמומה שאפלפלד מעטה על עולמו הסיפורי . מגמה זו הלכה והקצינה בכתיבתו של אפלפלד בשנים האחרונות . עם כל חלקיותה המכלילה של הגדרה פואטית בנוגע לעולם יצירה שלם , בכל זאת אפשר להראות כי הנובלות המשובחות בכתביו כמו קאטרינה וטמיון התרחקו מרחק עצום מן העולם היהודי הנרדף , שאליו הן מתייחסות מבחינת רקען ההיסטורי , ובמרכזן הועמדו דמויות בלתי מודעות לעומק ולהיקף של החיים היהודיים שמתוכם נולדו , כמו אותו קארל שאמו ציוותה עליו להמיר את דתו כדי שייעשה לבעל משרה חשובה בעירו . אם היסוד היהודי צף ועולה אל פני השטח הוא מופיע כמתעורר מן התת–מודע , והגיבור אינו מצליח להתקשר אליו בחיבור ממשי . לא מקרה הוא שהגיבורה המרשימה ביותר שהעמידה הסיפורת של אפלפלד בשנים האחרונות היא קאטרינה , הנוצרית–הפרבוסלבית , אישיות מיסטית שהאקסטזה החווייתית שלה אוניברסלית בכל פרטיה ותגיה יותר מאשר לוקלית והיסטורית . בהקשר זה יש לחתירה הבלתי פוסקת של הפרוזה של אפלפלד אל המיסטיקה על שלל תכניה חשיבות מכריעה , בהיותה חוויה בעלת איכות שמחברת שפות תרבותיות נבדלות ועולמות נבדלים של חברות אנושיות . אין האמור כאן בא להכחיש את הצד היהודי הספציפי , שהנטייה הזו מגולמת בו . תור הפלאות של אפלפלד קשור תמיד בהווי המיסטי–החסידי שצור מחצבתו הוא באותם קרפטים רחוקים , אולם החומר הרגיונלי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help