sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

אינו מספיק ודרוש רשיון הפעלת מונית " ( מספר ירוק ) " שאותו חילק משרד התחבורה לפי קריטריונים שונים בעבר , כמו למשל לנכי צה"ל ולמשפחות חללי צה , "ל ובשנות השבעים והשמונים הונהגה הגרלה בין כל המבקשים רשיון . על האיוולת של שיטת ההגרלה , שאפשרה לזוכים למכור את הרשיון בשוק החופשי במחירים שהגיעו עד למחיר דירה , במקום שהמדינה תמכור את הרשיון באופן ישיר ותשמור את ההכנסות בקופתה , אין צורך להרחיב את הדיבור . בסופו של דבר , המכסות וההסדרים המיוחדים אכן בוטלו והיום ניתן הרשיון במחיר אחיד לכל דורש . מטרת מדיניות הוויסות בענף , המשותפת הן למכירת הרשיונות בימינו והן לחלוקתם בעבר , היא צמצום התחרות . מדינת ישראל איננה היחידה שהנהיגה מדיניות כזאת , ולא נרחיב כאן על ההיגיון ) או על האי היגיון ( במדיניות שזו מטרתה . הדוגמה הייחודית שהעניקה מדינת ישראל לעולם הייתה שילוב בין מחיר שוק גבוה לרשיון ובין חוק שהקנה לנהגי מוניות "שכירים , " שעבדו במשך שבע שנים בענף , את הזכות לרכוש מהמדינה את הרשיון במחיר מוזל מאוד . מובן שמטרת החוק ) שבוטל מאז ( הייתה צדק סוציאלי — מי שעובד שנים רבות כנהג מונית , ראוי שיהיה בעל רשיון הפעלת מונית ולא ייאלץ כל חייו לעבוד כ"שכיר" — לשכור את הרשיון מאדם אחר . כתוצאה מהחוק , העבודה בענף נעשתה מבוקשת יותר , משום שלמעשה החוק הבטיח מענק גבוה של עשרות אלפי דולרים ) ההפרש בין מחיר השוק והמחיר המוזל ( לאחר שבע שנות עבודה . העלייה בביקוש לרשיונות בשוק השכירות הביאה , מטבע הדברים , לעלייה בדמי השכירות , כך שבסופו של דבר מצבם של הנהגים ה"שכירים , " למרות כוונת המחוקק , לא הוטב כלל . למעשה הם קנו את הרשיון במחיר מלא במסגרת התשלום החודשי של דמי השכירות . המתנה שהמדינה רצתה להעניק לנהגים השכירים התגלגלה דרך מחירי השכירות לכיסם של בעלי הרשיונות . למעשה , במקרים רבים ) תלוי בעיתוי ( גרמה מדיניות שבע השנים אף לפגיעה בנהגים ה"שכירים . " מעצבי המדיניות , שכשלו בחיזוי עליית מחירי השכירות , בודאי לא חזו את עליית מחיר הרשיון בשוק . ככל שדמי השכירות שניתן לקבל גבוהים יותר כך עולה ההכנסה מהבעלות על רשיון ובהתאם עולה מחירו של הרשיון בשוק . כך , כתוצאה מהעלייה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help