sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מביקורת . לעומת זאת הוא , הרב , עשוי לתת את הדין על כל מילת ביקורת שתצא ממנו כלפי בית ראש הגולה . הם , בבית ראש הגולה , אינם מגיבים בסלחנות לביקורת חברתית וידועים באלימותם . למרות זאת , המסורת המאוחרת נצרה בקרבה ביקורת חמורה כלפי החכם שמואל . במקור אחר ( בבא בתרא י , ע " ב ) ובמקום אחר ( טבריה , ראשית המאה ה 3 - לספירה , ( חלה יוסף , הבן של רבי יהושע , מראשי היהדות בארץ ישראל . כנראה הבן עבר סוג של מוות קליני וכשחזר למצב של ערות שאל אותו אביו : "מה ראית ?" ענה הבן : "עולם הפוך ראיתי , עליונים למטה ותחתונים למעלה " . החכמים שלמדו את המקור הזה אחרי ימי התלמוד ( הגאונים ) ביארו אותו כך ( תוספות בבא בתרא , שם : ( שקבלה בידם רב מפי רב שעולם הפוך היינו שראה שמואל שהיה יושב לפני רב יהודה תלמידו משום שמיחה בשמואל . על פי מסורת זו שמואל איבד את בכורתו לטובת התלמיד רב יהודה , שמחה על שתיקתו והתעלמותו מצעקת האישה העשוקה . זוהי קריאה מאוחרת לקריאה התלמודית המקבלת את א וזלת היד של הרב אל מול השלטון . מסורת זו קובעת שגם אם יש מערכות שלטוניות שביד ן האחריות - אין זה פוטר את היחיד ( ובוודאי לא את הרב , בעל העמדה הרוחנית והמוסרית ) מלמחות על עוולה המתרחשת בקהילה . " שהיה להם למחות ולא מחו - " קריאה בפרק ט ביחזקאל במסגרת עיסוק בסוגיית האחריות אני מבקש ללמוד את אחד ממדרשי חז " ל הנוקבים שקוראים תיגר על אותם אלה הרואים בקלקולי החברה אך חשים ש " אין בידם לעשות . " המדרש הזה מבוסס על פרק ט ביחזקאל , המתאר את חורבן ירושלים שנעשה לא על ידי נבוכדנאצר וצבאו אלא על ידי הקב " ה ומלאכיו . מובן שברקע לפרק הזה נמצאת התודעה הדתית הקובעת שכל מה שנעשה בעולם נעשה בשליחות וברצון ה' .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help