sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דין . דכתיב ( ירמיהו כא ) בית דוד כה אמר ה ' דינו לבקר משפט והצילו גזול מיד עושק פן תצא כאש חמתי ובערה ואין מכבה מפני רע מעלליהם וגו' . ] תרגום : רב יהודה היה יושב לפני שמואל ( רבו . ( באה אי שה וצעקה לפניו , ולא השגיח בה . אמר התלמיד לרבו : האם לא חושש אדוני מהנאמר בספר משלי : " אוטם אוזנו משמוע , גם הוא יקרא ולא יענה "? ענה לו הרב : "שיננא , " ראשך במים קרים , הראש של ראשך במים רותחים ! הרי מר עוקבא הוא אב בית הדין , שכתוב ( ירמיהו : ( בית דוד כה אמר ה ' דינו לבקר משפט והצילו עשוק מיד עושקו וכו ' . [ שמואל הוא ראש הישיבה בנהרדעא , הגדולה והחשובה בישיבות בבל בדורות הראשונים של האמוראים ( המחצית הראשונה של המאה ה 3 - לספירה . ( רב יהודה הוא תלמיד שצמח בבית המדרש בסורא ולאחר פטירת רבו , רב , עבר ללמוד תורה אצל שמואל . השלטון הסאסאני בפרס טיפח את השלטון היהודי העצמי והעמיד בראשו את ראש הגולה - קהילה בתוך מדינה . הסמכות של ראש הגולה כללה סמכות שיפוט וגביית מסים . ממילא הוא היה מופקד גם על שחרור ממסים וויסות הפער הכלכלי בתוך החברה היהודית . התואר המ וזכר בסיפור כאן הוא " אב בית דין . " ייתכן שהכוונה היא למר עוקבא , שהוא ראש הגולה והוא ובית דינו מופקדים על דינה של אותה אישה . לפנינו דוגמה קיצונית של איש חכם , מורה דגול , רב ומנהיג האוטם אוזנו משמוע צעקת אישה עשוקה משום שהמפתחות לטיפול בענייניה אינם בידיו . בדבריו הוא מכוון את הצעקה על פי מיטב המסורת הבירוקרטית לבית השליט המקומי , שהוא ממלא מקומו של " בית דוד " ( היינו בית המלך . ( הפסוק התומך בעמדתו של החכם לקוח מכתב תוכחה חריף של הנביא ירמיהו , המוחה על אטימות אוזן המלך לצעקות העשוקים בממלכתו . לכאורה זכות המילה האחרונה בסיפור נותרה של הרב , המעיר לתלמיד ש " יש לו מזל . " הראש שלו , של התלמיד , נכנס למים פושרים שאינם גורמים לנזק . זהו הרב המתון והשקול שלא נפגע

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help