sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הצעקה עומדת כקוטב לצדקה . התורה מצווה על הזהירות המיוחדת הנדרשת כלפי כל קבוצה מוחלשת . אך היא לא מסתפקת בציווי ומוסיפה לו גם אזהרה : "כי אם צעק יצעק אלי - שמע אשמע צעקתו . " צעקה היוצאת מפיו של עשוק ורצוץ אינה הולכת לאיבוד . אם לא יהיו אוזניים קשובות במרחב הקיום האנושי של אותו אדם , תישמע הצעקה באוזני האל , אך אז מבטיח ה ' את תגובתו הקשה , מידה כנגד מידה . כשהעבד , או כל חלש אחר בחברה , מגיע לעומק המצוקה - מתפרצת מפיו הזעקה אל החלל הפנוי . אותה זעקה לעולם לא תלך לאיבוד . האמונה בהקשבה אלוהית השומעת זעקת הדל מוכרחה לחדד את הרגישות לדיבורי מצוקה לפני שהם הופכים לזעקות . על מי חלה חובת התגובה לצעקה ההתארגנות החברתית עשויה לשחרר את הפרט מאותה הקשבה לצעקת הדל . ככל שמתרבים גורמים רשמיים המופקדים על רווחת הפרט והיענות לצרכיו כך מצטמקת לה חובת היחיד להקשבה ולפעולה . התעצמותה של מדינת הרווחה במאה ה 20 - הולידה מערכות המבק שות לקחת אחריות " מעריסה ועד קבר " על כל אחד מאזרחי המדינה . ברור שאחריות קולקטיבית מייצרת תודעת שחרור של הפרט מצעקת הדל , שהרי לא עליו מוטלת האחריות לרווחת הזולת . הדילמה הזו לא נולדה עם היווסדות מדינת הרווחה אלא היתה מוכרת היטב כבר בימים מוקדמים , עת החלו לצמוח הקהילות בישראל . מעמדה של הקהילה כאוטונומיה לצורכי הפרט בתוך מעטפת שלטון מדיני אחר השתנה ממקום למקום , בהתאם למערכת היחסים בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי . בבבל של המאה ה 3 - לספירה התעצם מאוד השלטון של ראש הגולה ושימש מופת לארגון הקהילות במשך מאות שנים . הסיפור שלפנינו מדגים את הדילמה המוסרית של אחד מגדולי חכמי התלמוד , האמורא שמואל , אל מול צעקת הדל ( שבת נה , ע : ( א " רב יהודה הוה יתיב קמיה דשמואל , אתאי ההיא איתתא קא צווחה קמיה , ולא הוה משגח בה . אמר ליה : לא סבר ליה מר ( משלי כא ) אטם אזנו מזעקת דל גם הוא יקרא ולא יענה ? אמר ליה : שיננא , רישך בקרירי , רישא דרישיך בחמימי ; הא יתיב מר עוקבא אב בית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help