sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הסיפור שלנו הוא שצעקנו אל ה ' ובעקבות פנייתנו ענה ה ' לקולנו . זוהי פרשנות דתית המחדשת את הביוגרפיה הלאומית שלנו ומחברת אותנו עוד ממצרים לאלוהי ישראל . לפי דברי משה ולפי מקרא ביכורים אין מושג של זעקה לחלל . אדם במצוקה מחפש כתובת ומוצא אותה בפנייה אל ה' . אך יש ערך בחזרה לסיפור המקורי , ש על פי ו הזעקה נשמעה על ידי ה ' גם כשלא הופנתה אליו באופן ישיר . אין קשר בין מצבו הדתי של הצועק ושמיעתו של האל . כך כותב הרמב " ן בספר שמות ( פרק כב , ( על הפסוק המתאר את צעקתו של איש עשוק : "ושמעתי כי חנון אני : " חונן ומקבל תחינת כל אדם אע " פ שאינו הגון , מגזירת חנם . והעניין , שלא תחשוב , לא אחבול שלמת צדיק , אבל שלמת אדם שאיננו צדיק אקח ולא אשיבנו כי צעקתו לא ישמע אל , לפיכך אמר כי חנון אני ושומע צעקת כל מתחנן לי . את זכר אותה זעקה מצווה עלינו התורה לנצור בזיכרון הלאומי שלנו . במעמד הר סיני נאמר כך : וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים . כל אלמנה ויתום לא תענון . אם ענה תע נה אתו כי אם צעק יצעק אלי שמע אשמע צעקתו . וחרה אפי ... ( שמות כב , כ - כג . ( החברה היהודית אמורה להבין את החוק להגנת המיעוט הגר בתוכנו בגלל אותו זיכרון : "כי גרים הייתם בארץ מצרים . " ההזדהות עם האחר מתחילה במקום שבו אתה היית האחר . גם האלמנה והיתום של ימי המקרא נחשבים לקבוצת סיכון גבוהה . מי שאין לו משפחה תומכת מסביבו עשוי ליפול קורבן בידי כוחות דורסניים . הנביא ישעיהו ממשיל את תקופת הריקבון של ממלכת יהודה במשל הכרם ( פרק ה , ( שבנטיעתו ציפו נוטעיו לפ ירות המתוקים " ויעש באשים . " והנמשל : כי כרם ה ' צבאות בית ישראל ואיש יהודה נטע שעשועיו ויקו למשפט והנה משפח לצדקה והנה צעקה ( ישעיהו ה , ז . (

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help