sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ראשית הגאולה היא הזעקה . הם זועקים כי הגיעו מים עד נפש . מותו של פרעה מהווה מן הסתם נקודת זמן של תקווה ועמה גם של אכזבה . המלך מת , יחי המלך החדש , ומאומה לא השתנה בעבודת העבדים . זה מייאש . אז פורצת הזעקה אך היא חסרת כתובת . כדרכם של עבדים מדורי דורות הם חסרי שורש . אבודים . אך האלוהים הוא הכתובת לאיסוף הזעקה , גם אם היא לא נשלחה ישירות אליו . הזעקה כנקודת הפתיחה לגאולת מצרים מוזכרת גם בהמשך פרשת שמות , במעמד הסנה , שבו שולח ה ' את משה להוציא את ישראל משעבוד מצרים : ויאמר ה ' ראה ראיתי את עני עמי אשר במצרים ואת צעקתם שמעתי מפני נגשיו כי ידעתי את מכאביו ( שמות ג , ז . ( התיאור מפי ה ' מכוון בדיוק . הזעקה של ישראל לא היתה מכוונת כלפיו . היא היתה זעקה שיוצאת מלב שבור . הזעקה הזו לא קשורה למצבם הרוחני של העם אלא לעומק כאבם . א ולם בשכתוב הסיפור במהלך הדורות הבאים משתנה הסיפור מעט . כשמשה מבקש ממלך אדום לעבור בגבולו הוא מספר להם מאין בא : וירדו אבתינו מצרימה ונשב במצרים ימים רבים וירעו לנו מצרים ולאבתינו . ונצעק אל ה ' וישמע קלנו וישלח מלאך ויצאנו ממצרים ... ( במדבר כ , טו - טז . ( על פי סיפורו של משה , הצעקה הופנתה אל ה ' והוא השיב לצעקה והוציא את העם ממצרים . זהו סיפור דתי הקושר את העם העובד לאלוהיו גם בימי שעבודו . גם הדורות המאוחרים יותר , אלה שיבואו אל הארץ ויביאו ביכורים מפרי אדמתם , יספרו את סיפור הזעקה באופייה הדתי : וירעו אתנו המצרים ויענונו ויתנו עלינו עבדה קשה . ונצעק אל ה ' אלהי אבתינו וישמע ה ' את קלנו וירא את ענינו ואת עמלנו ואת לחצנו ( דברים כו , ו . ( ז -

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help