sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

להתקיים . " כמעט מיותר לומר שמחשבה יהודית מקורית , הנובעת מן התורה דרך מאות שנות יצירה של חכמים , מתנגדת לניכור זה ומבקשת להפגיש את היחיד עם פניו של האחר . לצד החובה החברתית הזו מכוונת התורה גם להעצמת היחיד ואחריותו האישית . זהו שיווי המשקל של מחשבת ישראל שמפלסת דרך בין שני הקטבים הללו : בין הפטרונות הלוקחת אחריות מערכתית על החברה לבין האוטונומיה האישית שמבודדת את האדם מסביבתו . במאמר זה אבקש להדגים את שיווי המשקל הזה , ולהראות איך חינוך ללקיחת אחריות במובן העיוני והמחשבתי וחינוך ללקיחת אחריות של האדם לגורלו , כרוכים זה בזה . אנו , הורים ומחנכים , אנשי מערכות הרווחה ומערכות החינוך , נתבעים לגדל אנשים הנסמכים על כוחם שלהם ולוקחים אחריות על עתידם . האחריות האישית שבאה עם האחריות החברתית היא התשתית המלאה והנכונה למדינה שנאמנה למורשת ישראל . נושא חשוב ומרכזי זה הוא מעין מבוא ומפתח להבנת המגמה שבקיום בית המדרש לצדק חברתי , שתובע לשמוע ולהשמיע קול הנובע מתוך התורה אל לב הסוגיות החברתיות המעסיקות את אזרחי המדינה היהודית . חלק א : אחריות קהילתית צעקת הדל הצעקה הראשונה במקרא שייכת לעשו , המגלה שברכת אביו נגזלה ממנו : " ויצעק צעקה גדלה ומרה " ( בראשית כז , לד . ( חכמים לא החמיצו את הצעקה הזו וחיברו אליה את צעקתו של מרדכי השומע את גזירת המן בשושן הבירה : "ויצא בתוך העיר ויזעק זעקה גדולה ומרה " ( אסתר ד , א . ( המדרש ( בראשית רבה ) מבסס על השוואת הזעקות הללו את העיקרון הקובע שזעקת דל לעולם לא תשוב ריקם . בתודעה היהודית נשארה חרו תה הזעקה הגדולה שבקעה מלב ישראל המשועבדים למצרים : ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים ויאנחו בני יש ראל מן העבדה ויזעקו ותעל שועתם אל האלהים מן העבדה ( שמות ב , כג . (

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help