sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להתקבל מבלי שתהיה בכך משום סתירה , ומשמעות הדבר היא שהידיעות שלנו כולן אינן ודאיות . מתוך כך , הבסיס לכל משנה פילוסופית , תיאולוגית ומדעית , נראה לו רעוע . חשוב להבין שדקארט חי ופעל טרם פריחתו של האמפיריציזם הבריטי של לוק , יום וברקלי , שבמידה רבה נולד כתגובה למשנתו - שלו , הרציונליסטית . לכן אל לנו להתפלא על כך שמבחינתו , המדד העליון והכלי העיקרי לוודאות היה השכל , כלומר החשיבה , ולא בהכרח התצפית . מבחינתו , התצפית , באשר היא כזו , אינה מקור טוב לאמיתות ודאיות , אלא אם כן מבססים אותה עצמה כראוי ; קרי , משעינים אותה על השכל . מסיבה זו , בנסותו למצוא נקודת משען ארכימדית ודאית לפילוסופיה שלו , לא יכול היה להשתמש בתצפית . היה עליו לחפש טענה שעומדת על רגליה - שלה , כלומר אינה מבוססת על תצפית , כך שלא ניתן יהיה להטיל בה ספק . מהלך החשיבה שלו מתואר בכמה ספרים שכתב , ובכל אחד מהם המהלך שונה מעט , וגם הניסוח של המסקנה שונה בהתאם . כאן נעמוד על הקווים העקרוניים של המהלך , ועל הבדל אחד בין המקורות השונים בכתביו שישמש אותנו בדיון . המהלך הספקני של דקארט דקארט התחיל את הבירור הפילוסופי שלו בהטלת ספק גורף בכל מה שניתן להטיל בו ספק . הוא לא היה מוכן לקבל מאומה , גם לא טענות שנראות בעיניו מובנות מאליהן . הוא העלה את האפשרות ששד מתעתע בו , או שמא מחלות נפש גורמות לו להגיע למסקנות לא נכונות . בשלב הספקני הזה הוא לא מוכן לקבל שמה שהוא רואה אכן קיים , ובכלל זה גם אינו מוכן לקבל את הטענה שאלוהים קיים ( דבר שמבחינתו היה מובן מאליו . ( חשוב להבין שדקארט לא באמת אחז בעמדה ספקנית טוטלית שכזו . הטלת הספק שלו היתה מהלך פילוסופי יזום , ונועדה לחלץ בסופו של המהלך טענה ודאית שתהווה בסיס מוצק לפילוסופיה ולמדע , שדקארט לא באמת הפסיק להאמין בהם לכל אורך הדרך . כדי למצוא את הבסיס הזה הוא בחר במהלך מתודי של הטלת ספק בכל מה שניתן להטיל בו ספק . הוא חיכה לראות מה יישאר אחרי שמסלקים את כל מה שניתן להטיל בו ספק , בתקווה שכך תימצא אותה ודאות נכספת , שרק היא ראויה בעיניו להתקבל כבסיס מוצק וראוי לפילוסופיה ולמדע שלו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help