sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אביי ורבא משמשים כשם נרדף לתלמוד . "לומד הוא אביי ורבא , " היינו , לומד הוא גמרא . בשירו של חיים נחמן ביאליק , " המתמיד , " המתמיד מדקלם מתוך אקסטזה את המילים : "הו , הו אמר רבא , הוי אמר אביי . " ! אביי ורבא , אם כן , הם האמוראים המובהקי ם של התלמוד ( אגב , ביאליק מזכיר את רבא לפני אביי אם כי בגמרא אביי נזכר תמיד לפני רבא . צורת ביטוי שלא נעלמה מביאליק שהיה בצעירותו בחור ישיבה . ( אלא שהמתמיד שרצה להיות מורה הוראה , פוסק מקובל , ידע שקרוב למאה וחמישים פעמים שאביי ורבא חולקים , הלכה כרבא מלבד בשישה מקרים , יע " ל קג ) ם " יאוש , עד , לחי , קידושין , גט , מומר , ( שם הלכה כאביי והוא רוצה ללכת בעקבת רבא שהלכה כמותו ולכן הוא מזכיר אותו ראשון . מספר ה עמודים המוקדשים לאביי ורבא מרובים הם בספר ממספר העמודים המוקדשים לרב ושמואל , למרות שמבחינה ביוגרפית חייו של המחבר דומים יותר לחייו של רב מחייהם של אביי ורבא . חייו של רב נחלקו בין ישיבת ארץ ישראל וישיבת בבל . כמו כן חייו של המחבר . למרות שמקומו הקבוע הוא בחוץ לארץ , עיניו נתונות לארץ ישראל והוא מרבה לבקר והשפעתו ניכרת גם כאן . בעוד שחייהם של אביי ורבא התנהלו רובם ככולם בבבל , לא מצינו אותם בארץ ישראל ותורתם נמצאת רק בתלמוד הבבלי . רבא נזכר לעתים גם בתלמוד הירושלמי , ואילו תורת רב ושמואל נזכרת בשני התלמודים , בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי , במידה שווה . בין התנאים שעל חייהם מסופר בספר דגול זה נמצא , כמובן , גם רבי יהודה הנשיא למרות שחי ופעל בארץ ישראל בלבד . בין אלה שנכללו בספר נזכרים חכמים נוספים , שכמו רבי יהודה הנשיא חיו כל ימיהם בארץ ישראל , ותורתם נתרכזה כמעט כולה בה בלבד . רבי יהודה הנשיא הוא עורך המשנה שכל התורה שבעל פה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help