sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כולה , מה יכול אדם לומר על הריגת שישה מי ליון בני אדם - אנשים נשים וטף - וטף . " הספר מתמקד בתנאים ואמוראים , שנים - עשר תנאים ( ובית שמאי ובית הלל ) ושמונה אמוראים , ביניהם רב ושמואל , ר ' זירא , אביי ורבא . כנראה שהיו שלושה ר ' זירא שעלו מבבל לארץ ישראל בתקופות שונות וקשה לפעמים לזהות באיזה ר ' זירא מדובר . הלכות בבליות רבות ששמעו מאחרים היו בפיהם וכשבאו לארץ ישראל מסרו אותן ויצרו קשר בין הישיבות בבבל ובין הישיבות בארץ ישראל . בזאת מתבטאת תרומתם המיוחדת . אולם רב ושמואל היו בין מייסדי תורת בבל ולא מצינו לרב שהיה לו קשר לתורת ארץ ישראל אחרי שירד לבבל . ושמואל , כנראה , מעולם לא עלה לארץ ישראל . תורתם היא בעיקר תורת בבל למרות שעל רב אמרו , " תנאי הוא ופליג " ( תלמידיו אמרו כן . אחרים הקשו מברייתא על רב ולא חשבו אותו לתנא . ( ומצינו גם לרב ( לא בפירוש ) שחולק על משנה והוא גם אמר , " אנא הואי במניינא דבי רבי , " היינו , כשהיה בארץ ישראל היה חבר בבית דינו של רבי , הוא ר ' יהודה הנשיא , ויחד החליטו א לו הלכות תיכנסנה למשנה ומה יהיה דינן ואיזו הלכות תישארנה בחוץ , כברייתות . אף על פי כן , אחרי שהגיע לבבל ( שם נולד ) היה לבבלי מובהק ולא י יתכן תיאור של תורת בבל בלי שרב ושמואל יהיו במרכז . אין נושא חשוב בתלמוד בבלי בלי דעותיהם של רב ושמואל . תיאורם הכרחי בספר על אמוראי בבל . במובן זה אביי ורבא מקבילים לרב ושמואל . הגמרא מזכירה ה ויות דרב ושמואל והויות דאביי ורבא . "הויות " היינו חריצות וחריפות . אביי ורבא מצטיינים ברעיונות מופשטים כמו " ברירה , " " שמא מת לא חיישינן , שמא ימות חיישינן " ( לכל אדם יש חזקה שלא מת אבל ימות . ( אחרוני החוקרים רואים בהם את עורכי התלמוד המקוריים , שאחריהם באו רב אשי ורבינא . באידיש השמות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help