sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תיאורו של ר ' חנניה בן תרדיון בספרנו זה הוא במידת מה שיקוף ההתרחשות הגדולה בימינו אנו , בעת השואה , אם כי ר ' חנניה בן תרדיון לא היה קורבן של גזענות . הרומאים לא היו גזענים . הם התנגדו ללימוד תורה משום שראו בו חיזוק רגשות לאומיים העלולים להביא לידי מהפכה . ר ' עקיבא שימש בעיניהם כסמל , הוא נחשב בעיניהם כגדול בתורה , ו כמהפכן - יד ימינו של בר כוכבא . כל מי שלמד תורה ברבים היה חשוד בעיניהם כמהפכן פוטנציאלי ולכן הם גזרו עליו מיתה . הרומאים בדרך כלל לא היו גוזרים מיתה על בני המשפחה של החשודים במרידה ( לא מצאנו שהרגו את משפחת ר ' עקיבא . אשתו של ר ' חנניה בן תרדיון ובתו נענשו בגלל אשמות משלהן ) . שונה היה המצב בימינו . כל מי שבשם יהודי יכונה אחת דתו למות אם לומד תורה הוא אם לאו . אין מנוס . המטרה ה ייתה לבער ולכלות את עם ישראל , שלא ייזכר עוד כגוי . לא לכך התכוונו הרומאים . כל כוונתם הייתה לשמור על האימפריה מפני שונאיה . לא הייתה להם שנאה לעם מיוחד . הדמיון הוא במיתות המשונות שהרומאים היו רגילים בהן וכמוהם גם הנאצים . חז " ל , שרצו להדגיש את גודל סבלם של התנאים ואכזריותם של הרומאים , התרכזו ביתר שאת במיתות אלו וכמעט הת עלמו משאר פעולותיהם של הרומאים . תיאורו של ר ' חנניה בן תרדיון בספר דגול זה , אשר תואר בכישרון רב ומתוך אמפתיה חמה , הוא בחלקו הגדול תיאור של השואה . ההווה והעבר משתלבים כאן זה בזה ובמידת מה הוא מגדיל ומעצים את הטרגדיה . אמנם אין לדמות את שניהם , שכן הרי לא סבלם של יחידים כס בלו של כמעט כל עם ישראל . וכך מסיים גם המחבר עצמו . " אם הריגת אדם אחד משמשת סימן רע לאנושות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help