sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כאלה . אבל כשאני כותב אני נוהג בדיוק הפוך : אני לא עושה את היצירה , אלא להפך , אני יוצא מהיצירות שלי . “ יוצא" תרתי משמע : ראשית , אחרי שהייתי בפנים אני יוצא החוצה ורואה את עצמי מבחוץ , ושנית , אני יוצא כתוצאה של היצירה ; ואז אני שואל את עצמי מה זה אומר ומנסה להבין את זה . לא אני כותב את היצירה , אלא היצירה בונה אותי . הרבה פעמים אני מרגיש שהיצירה ממש יוצרת אותי , שאני המדיום . בעצם כל הזמן אני חי בתוך זרמים מאוד מאוד חזקים . ועכשיו תוסיפי לכל זאת ממד שלישי . ההתעסקות שלי באמנות ידועה , וגם ההתעסקות שלי בדת ... מירה : לא הייתי קוראת לדת התעסקות . הבנתי שהיא בבסיס הקיום שלך . אנדרה : זה נכון , ובכל זאת הדת היא גם התעסקות , במיוחד אצל היהודים , ובעיקר הלימוד . הלימוד זה הלב . אני מנסה ללמוד כל יום ולעתים גם לתת שיעור לאחרים , דבר שדורש זמן הכנה . מירה : הלימוד הוא בשבילך עיקרון לא רק בדת , אלא גם באמנות , בחינוך , בחיים . נכון ? אנדרה : ברור שקומפוזיציות הן גם לימוד . בכל אופן , שני הקטבים האלה אצלי ברורים לאלה שמכירים אותי קצת . הציר השלישי — התעסקותי בפסיכואנליזה — ידוע פחות , אבל בלעדיו שני הראשונים לא היו מתקיימים . ולעניין זה אני מוכרח להקדים כמה מילים : בעיני האנשים , או שאתה פסיכואנליטיקן , ואז אתה מקצוען , או שאתה פציינט , מטופל , ואז אתה בעייתי . הנושא הזה הוא די טאבו . רוב האנשים רואים רק את הצד הרפואי שבדבר ולא רואים שזה גם אחד מאותם המאבקים למודעות , שאדם עושה גם באמנות , גם בדת וגם בפילוסופיה . אני השתמשתי בפסיכואנליזה בכל מיני תקופות בחיי . מגיל צעיר , עוד בהונגריה , זה היה חלק מהבנייה העצמית שלי , זה היה דיאלוג עם עצמי . חלק מההיגיינה הנפשית אצלי היה לדעת תמיד מה קורה בשכבות העמוקות ביותר . כי אם הייתי נותן לכוחות של הבלתי מודע שלי להוביל את חיי , לא הייתי מגיע לשום דבר — לא לנישואים ולא לארץ ולא להיות אבא ולא להיות עצמי . אני רואה איך זה קורה להרבה אמנים מוכשרים ואינטליגנטיים מאוד , שיש בתוכם איזו חיה שהם לא מוכנים להתמודד איתה , מעין מפלצת שהולכת איתם ומובילה אותם , והם לא יודעים על קיומה !

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help