sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבנה מורכב שיכול להסביר את המבנה הנפשי ללא שימוש בדימויים אדיפליים , שאותם הוא מפתח אחר כך . אעקוב גם אחר ניסיונות של כמה חוקרים וחוקרות שפנו ל״פרויקט״ מתוך תקווה לשנות את השיח האדיפלי , שהפך לדומיננטי ולמרכזי לתאוריה . אבחן אם תאוריה של הלא מודע יכולה להסביר את המבנה הנפשי בצורה שונה מזו האדיפלית ובאמצעות מגוון דימויים חדשים . בפרק השני אדון בגישה הטיפולית של פרויד ובכתביו העוסקים בשיטת הטיפול . אראה שפרויד עצמו מציין שהדימויים האדיפליים אינם מעוררים בו עניין מיוחד , אלא נועדו לעורר התנגדויות לצורכי טיפול . אבחן את משמעות טענה זו ואת השלכותיה על הטיפול ועל החשיבה הביקורתית . אדון בטופולוגיה הנפשית , בחלקי הנפש , הלוא הם האני ( המכונה ״אגו״ , ( הזה ( ״איד״ ) והעל אני ( ״סופר אגו״ . ( אבחן את הטענה של פרויד , שאין הבדל מבני בין האני לזה , ואנסה להבין מדוע פרויד סבור שמטרת הטיפול היא לאפשר לאני לקבל חזקה על דימויי הזה ולהיות בעל הסמכות הבלעדי של התודעה . אבחן את טענות פרויד לגבי מושג ההעברה ( transference ) ואדון בהתנגדותו לשימוש בטכניקה של העברה . אראה כיצד בעקבות מלאני קליין הפך המושג לדומיננטי בטיפול הפסיכואנליטי ואפנה לכתבי זשאק לאקאן , זשיל דלז ופליקס גואטרי , על מנת לבחון אם הפסיכואנליזה מצליחה להעמיד שיטת טיפול שאינה דורשת העברה או העברה נגדית . בפרק האחרון אבחן את הקשר בין דימויים אדיפליים שפרויד מפתח במהלך השנים לבין שיטת הטיפול . אשאל : אם שיטת הטיפול הפרוידיאנית אינה נזקקת לדימויים אדיפליים , אלא רק לדימויים מעוררי התנגדות , מדוע פרויד משכנע את עצמו בממשות הדימויים המיניים ? באמצעות טענותיהם של דלז וגואטרי אבחן את הטעויות של שיטת הטיפול הפסיכואנליטי ואנתח את פעולת ה״טיפול״ בעקבות הפסיכואנליזה . באמצעות ביקורת פמיניסטית אראה כיצד שיטתו של פרויד אפשרה להפנים את הדימויים שהיו אמורים לעורר התנגדות . במילים אחרות , אראה איך מבוצע המעבר הטיפולי מדימויים מעוררי התנגדות לדימויים המכוננים הזדהות , למרות הדרישה של פרויד להימנע מהשפעה ישירה על המטופל או המטופלת . אראה שבזכות ביקורת פמיניסטית ניתן להבין את הקושי הרב להימנע משימוש בדימויים אלה . אדון בניסיונותיהן של סימון דה בובואר , גשולייט מיטשל , גשסיקה בנגשמין , גשוליה קריסטבה , גשודית באטלר וקרול גיליגן להיחלץ מהדימויים הנלעגים שפרויד מייחס לנשים – ניסיונות שלמעשה חוזרים על הפעולה שמסווגת הוגות אלו כמתנגדות . אך הן אינן מצליחות להיחלץ מהמלכודת האדיפלית . אראה כיצד הביקורת שלהן חוזרת על הטעות ה״טיפולית״ של פרויד ומשמרת את המעמד הדומיננטי של הדימויים האדיפליים , שהם מושאי הביקורת של החוקרות . אין בספרי יומרה לטפל בשיטת הטיפול הפסיכואנליטית , אלא זהו ניסיון ללמוד מהשיטה הפסיכואנליטית ומהביקורת הפמיניסטית כיצד ניתן לעורר שינוי במנגנונים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help