sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ראויה . לכן חשוב מאוד לתת בידי הציבור ספר כשלך בו ימצא הכוונה מתאימה . האמת ניתנה להיאמר שגם לגדולי התורה היתה מעין " תרבות פנאי " משלהם , אם כי ברמה אחרת . המשנה באבות מדברת על גופי הלכות ולעומתם על פרפראות לחוכמה , כגון גיאומטריות ותקופות , כלומר מתמטיקה ( ראו תוספות יום טוב ) ואסטרונומיה . העיסוק בנושאים אלו הפיג להם את המתח הרב שב לימוד קינים ופתחי נידה . יש גורסים שמדובר בגימטריות , כך למשל הגימטריות של ר ' יעקב בעל הטורים היו מן הסתם מעין " תרבות הפנאי " שלו , או דרשותיו של ר ' יהודה רוזאניס בעל המשנה למלך , " פרשת דרכים , " היו כנראה שעשועיו בשעות הפנאי שלו . אלא שמה שאצלו היו שעשועים נעשו אצלנו גופי תורה . החסידות טיפחה את המוסיקה ואת חיי החברה של העדה החסידית . פעילויות אלו מילאו פונקציה של מעין " תרבות פנאי . " החסידות טיפחה גם תרבות אכילה ושתייה מיוחדות , כגון הסעודה המשותפת עם הצדיק " ) טיש "( ותרבות השתייה בהתוועדויות . הרמב ) ם " בחיבורו שמונה פרקים , פרק ה '( הכיר בצורך שבבידור מסוים על מנת להפיג מתחים ולמנוע שקיעה במרה שחורה . אלא שלדעתו יש להפוך את הצורך לערך " וישים פעולותיו כולן , תנועותיו ומנוחותיו וכל דיבוריו , מביאים אל תכלית אחת , והיא : השגת ה ' ... עד שלא יהיה בפעולותיו בשום פנים דבר שלא יביא אל זאת התכלית . " דרגה גבוהה זו אינה נחלת רוב הציבור , אך ראוי להעמיד אידיאל זה בראש הסולם שבו שלבים רבים . גם השלבים הנמוכים צריכים להעלות את האדם במידה מסוימת מצורך לערך . ניתן לנצל את תרבות הפנאי לטיפוח ערכים חברתיים , לאומיים , אנושיים וכמובן גם דתיים . גם עצם ההתחשבות בדרישות התורה בצריכת התרבות ובהעדפות בין סוגיה יש בה ערך מסוים . דוגמה נאותה כיצד ניתן להפוך צורך לערך הוא נושא הטיול , שטיפלת בו באריכות . הטיול נחוץ מאוד להפגת מתח ולהפעלת איברי הגוף שבצורת החיים המודרנית עלולים להתנוון . לכן יש להעדיף את הטיול הרגלי על זה הרכוב . שמירת הבריאות היא ערך . גם את ייעוד הטיול ניתן להפוך לערך , כגון על ידי העדפת אתרי מורשת , או מקומות שבהם ניתן להתפעל ממעשי ה ' ולא רק כאלו שיש בהם הנאת החושים גרידא . יש להעדיף טיול בארץ ישראל על מנת לחבב עלינו את הארץ , ובמקומות שהיישוב דליל יש בכך גם עידוד מורלי וכלכלי למתיישבים שם . ומעל לכל אלו לא ניתן להתעלם מפסיקתו של בעל המשנה ברורה ( סימן תקלא , סימן קטן יד ) שאין לטייל בחו " ל אלא רק כאשר

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help