sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ולהעדיפה על פני זהויות אחרות . מתוקף הגדרתה " מדינה דמוקרטית" עליה להעניק יחס שוויוני לכל אזרחי המדינה ולהגן על זכויות האזרח שלהם באופן מלא בלא משוא פנים לזהותם הלאומית . תביעות אלו אינן שוכנות במישור אחד מלכתחילה . השוויון האזרחי מתחיל בפרט ומתרחב למכלול זכויות פרטיות התובעות את החלתן גם במעגלים ציבוריים כביטוי לזהותו ולתרבותו של היחיד , ואילו הזהות היהודית פותחת בשדה הציבורי לאומי ומחלחלת בצורת תביעות והגבלות מסוימות של הזכויות הפרטיות . תפיסות ליברליות האוחזות בעקרון קדימותו של האדם הפרטי האוטונומי דורשות את הכפפת הזהות היהודית של המדינה לפרימט זה . לעומת זאת תפיסות לאומיות המציבות את הזהות הקולקטיבית כערך מסדר ראשון מאפשרות את החלת השוויון והזכויות הפרטיות רק עד המקום שידם אינה פוגעת בזהות הקולקטיבית . התפיסה הליברלית רואה במדינה מסגרת שנועדה לקדם את זכויותיהם של הפרטים , ואילו התפיסה הלאומית רואה במדינה מסגרת שנועדה להגשים את זכויותיהם של הלאומים . מחקר מדיניות זה בוחן את שאלת מעמדם של לא יהודים במדינת ישראל מנקודת מבט הלכתית על פי העמדות המשתקפות במקורות ההלכה לדורותיהם החל במקרא , עבור בחז"ל ובראשוני ימי הביניים וכלה בפוסקי ימינו . מטרתו הראשונה היא להצביע על כך שאפשר למצוא בתוך מקורות היהדות , ובעיקר במקורות ההלכה , אחיזה ניכרת לשתי התביעות ובכלל זה להתמודדות עם המתח שביניהן . קביעה זו כשלעצמה מצמצת את המתח בין תביעות אלו , מכיוון שיסודות דמוקרטיים המחייבים הענקת זכויות לנכרים נתפסים כערכים יהודיים . יתר על כן עיגון ערכים דמוקרטיים אוניברסליים ומופשטים בשיח יהודי פרטיקולרי בעל מסורת ארוכה תורם להפנמת ערכים אלו ולהזדהות עמם . הוא אכן צובע ערכים אלו בגוון כלשהו בפרשו אותם בהתאם למסורת זו , אך דווקא כך הוא גם תורם להפנמתם . תכליתו השנייה של מחקר זה היא לפרוס מגוון רחב של דרכים , שהציעו חכמי ההלכה בכתיבה ההלכתית בעת החדשה , כדי להגדיר את מעמד הלא יהודים במדינת ישראל על פי ההלכה . כתיבה זו נוצרה מן המתח בין שתי התביעות וניכרת בה השאיפה לשמור על זהותה היהודית של המדינה בד בבד עם הטמעת הערכים הדמוקרטיים בתוך השיח ההלכתי . אפשר להוכיח שנורמות מוסר ומשפט בין לאומיות הוטמעו בדרכים מדרכים שונות בתוך שיח זה ושימשו גורם לא מבוטל בהתוויית מגמתו העיקרית להגדיר את מעמד הנכרים במדינת ישראל . התביעה הראשונה נשענת במקורות היהודיים על הרעיון המקראי שכל אדם נברא בצלם אלוקים , ומכאן החובה להתייחס אליו כראוי ולהגן על גופו , על ממונו ועל כבודו . התביעה השנייה נשענת במקורות על השאיפה לתקומת מלכות ישראל כמסגרת 4 עיינו הרב יובל שרלו , בצלמו : האדם נברא בצלם , ירושלים : ראובן מס , תשס . "ט

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help