sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ששותפות בה גם אומות העולם . לכן חוקי ההלכה בדבר הנוכרי אינם תקפים , והמדינה רשאית לעצב את חוקיה על פי נורמות דמוקרטיות אפילו כשמדובר בנכרים עובדי עבודה זרה . המודל הרביעי התבסס על האיסור להפר אמנות בין לאומיות והצהרות שהמדינה התחייבה להן כדי למנוע " חילול השם" שעלול להיגרם בשל כך . מגילת העצמאות הייתה הבטחה ממלכתית פומבית והיא מחייבת מבחינה הלכתית . לכן על מדינת ישראל לקיים את הצהרתה במגילה לקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה ללא הבדל דת , גזע ומין . המודל החמישי מוצא את יסודותיהן של הנורמות הבין לאומיות שהתחדשו בעת האחרונה ב"דרכי נועם" שעליהן ציוותה התורה ובתקנות שתוקנו " מפני דרכי שלום" ביחסים בין יהודים לגויים . לפי מודל זה תקנות אלו לא נקבעו מסיבות תועלתניות , אלא מתוך הכרה בכך שהשלום בין בני אדם מוצב כתכליתה הכללית של התורה . לפיכך נטען שיש לחדש בימינו תקנות שוויוניות בין יהודים לנוכרים כדי למנוע " איבה . " הפליות הלכתיות בין יהודים לגויים התקבלו בעבר בהבנה , על רקע אי השוויון הרווח בעולם , אך בימינו כל הפליה תגרור איבה ולכן יש חובה הלכתית לחוקק חוקים המשווים בין יהודים לנוכרים . המודל השישי מציב גישה הלכתית רדיקלית יותר . לפי מודל זה דרושה התחדשות הלכתית עקרונית בתחום , כיוון שהתפתחותן של הנורמות האנושיות בקרב אומות העולם מחייבת עדכון מקיף של היחס לנוכרים . כל ההלכות שנאמרו בעבר התייחסו לגויים אשר אמונתם האלילית השפיעה על התנהגותם הלא מוסרית . לכן הלכות אלו אינן נוגעות בגויי זמננו האוחזים בעמדות דתיות מוסריות . אשר על כן מגילת העצמאות היא בסיס נאות ליחס לנוכרים במדינת ישראל . כמעט כל הגישות הפנימו את הנורמות הבין לאומיות התובעות שוויון זכויות לכל אזרחי המדינה ומצאו עיגון הלכתי לנורמות אלו . נתקבעה בהלכה הגישה האוניברסלית , שאינה תובעת מן הנוכרי לשנות את זהותו התרבותית ובד בבד מכירה בו כאזרח שווה זכויות , כולל הזכות לבחור את נציגיו לכנסת ולהיבחר אליה . אך דווקא הדגשתה של קביעה זו חידדה את הצורך להביא לידי ביטוי את זהותה היהודית של המדינה בדרכים אחרות . החלה מוחלטת של תביעת השוויון עלולה להביא לביטולה של מדינת הלאום היהודית , והיא נוגדת באופן בסיסי את תפיסתה השואפת להחיל את חוקיה גם בהיקף המדיני של הקיום היהודי . האיזון בין זכויות אזרח מלאות ללא יהודים במדינת ישראל לבין שמירה על זהותה היהודית של המדינה הביא לפיתוח ההבחנה בין " זכויות פרטיות" ל"זכויות לאומיות . " על פי הבחנה זו אפשר לתת לנכרים במדינת ישראל זכויות פרטיות אך לא זכויות לאומיות . הבחנה זו אינה חדה , ומנעד הדעות באשר להגדרת זכויות פרטיות משתרע מהגבלה מעשית של הזכות להיבחר בחקיקה ועד מתן שוויון זכויות מלא הכולל גם הכרה ותמיכה בתרבותו של הנוכרי . יש המתנים זכויות מלאות בהצהרה על הכרה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help