sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אין חולק כי מדינת ישראל מתמודדת שנים רבות עם איום מוחשי ומטריד של טרור , אשר נטל את חייהם של ישראלים רבים ופגע קשות בשגרת החיים של כולנו . עם זאת שומה עלינו לזכור כי דרך המלך להתמודדות עם קשת עברות הטרור במסגרת גבולות המדינה — החל בעברת החברות בארגון טרור וכלה בעברת הרצח — היא במסגרת החוק הפלילי . ויודגש : חוק המעצרים חל בתחומי מדינת ישראל בלבד , ואין הוא מקור הסמכות לביצוע מעצרים מנהליים בשטחי יהודה ושומרון . המעצר המנהלי הוא בן חורג המיועד למנוע את התגשמותן של סכנות עתידיות לביטחון המדינה רק כאשר אי אפשר לעשות כן במסגרת החוק הפלילי . בפרקיו הראשונים של המאמר בחרתי לנתח את הוראות החוק המרכזיות והעמדתי בספק את יכולתו , במתכונתו הנוכחית , להשיג את התכלית הביטחונית שהוא מבקש לקדם . הסיבה לכך לדעתי היא הליקויים הרבים שהוא לוקה בהם : מנגנון המעצר המנהלי המעוגן בחוק המעצרים עלול להוביל למעצרי שווא ולהתגלמותן של תופעות קשות של שרירות שלטונית ; טמונה בו פגיעה חריפה בחלוקת הכוח הראויה בין שלוש רשויות השלטון ; בהיותו מאפשר להסתיר מהחשוד את הראיות שהובילו למעצרו , הוא פוגע קשות בזכות היסוד העומדת לכל אדם להשיב לטענות המועלות נגדו בהליך משפטי הוגן ; הוא מאפשר הלכה למעשה החזקת אדם שנים ארוכות ובלתי קצובות בבית הסוהר בלי שהואשם בדבר ; אין בו הגדרה ברורה התוחמת כראוי את המטרה שלשמה אפשר לעצור אדם במעצר מנהלי ; והוא אינו מזכיר כלל כלים משפטיים נוספים , מתונים יותר , אשר יאפשרו להגשים את התכלית הביטחונית שבבסיסו . דיון נוסף בפרקים אלה מוקדש למסגרת הנורמטיבית שחוק המעצרים פועל בה — קיומה של שעת חירום במדינה מכוח הכרזת הכנסת — אשר משמעותה במציאות הנוכחית זניחה , שכן ההכרזה מוארכת בקביעות בכל שנה . ייאמר מיד : מספרם של המעצרים המנהליים לפי חוק זה קטן מאוד , אולם בשנים האחרונות הועלו בשיח הציבורי בישראל בקשר לשני מקרים נוספים לפחות הצעות להשתמש בחוק המעצרים ולהרחיב בכך מאוד את תחולתו . המקרה הראשון אירע בערב היציאה לפועל של תכנית ההתנתקות , כאשר הוצע לבצע מעצר מונע נגד אנשים שהיה חשד כי יפעלו בתקיפות נגד המפנים . פעם אחרת הוצע להרחיב את תחולת החוק על חשודים בחברות בארגוני פשיעה . דוגמאות אלה מלמדות כי חוק המעצרים ככתבו וכלשונו כיום הוא בגדר פרצה הקוראת לגנב . זהו פתרון קל לרשויות אכיפת החוק משום שהוא מאפשר להן " לוותר" על ההתמודדות עם ההגנות שיש לנאשמים במסגרת ההליך הפלילי . פתיחת הצוהר של הסדר חוק זה והרחבת השימוש בו עשויות לשים לאל עקרונות יסוד ותיקים ויסודיים בשיטת המשטר הדמוקרטית שלנו . לא קשה לשער מה יקרה אם ייעשה שימוש במעצרים מנהליים בהיקף רחב , ואין צורך להגיע לכך כדי להסביר מה גדול העוול בקיומו של הסדר המאפשר לשלול את חירותו של אדם בלי לקיים הליך משפטי הוגן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help