sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תקציר הפולמוס על קביעת גבולותיה של המדינה ועתיד ה"שטחים" תופס מקום מרכזי בשיח הציבורי הישראלי זה קרוב ליובל . בינתיים נוצרה התאמה ברורה למדי בין דתיות לבין עמדות מדיניות כך שהמגדירים עצמם דתיים או חרדים מזוהים במובהק עם עמדה ימנית-נצית . הרכיב הדתי בדיון הטריטוריאלי מתבטא לא רק במתאם החברתי-תרבותי אלא גם בכך שטענות נגד ויתורים טריטוריאליים מועלות בשם הדת . תופעה זו מציבה את סוגיית השטחים - נוסף על היבטיה הביטחוניים , האסטרטגיים והאידאולוגיים - כסוגיה שיש בה מתח פוטנציאלי בין דת למדינה . יתר על כן , בקרב הציבור הציוני-דתי היא מהווה מקור עיקרי למתח כזה , שהרי ברוב הנושאים הרלוונטיים האחרים עוצבו במרוצת השנים הסדרים שצמצמו את העימותים על ידי פתרונות מעשיים ( למשל , " נישואי קפריסין ( " בלי שייפגעו רכיבים דתיים סמליים . אבל בוויכוח הציבורי על השטחים אין אפשרות להגיע להסדרה כזאת , משום שמדובר בסוגיה מרכזית של מדיניות ישראלית אשר תלויה בגורמים רבים , בכללם גורמים חיצוניים לישראל . אחד הגורמים המשפיעים על עמדה דתית כלפי גבולות הארץ הוא מקומה של ארץ ישראל כערך בתוך השקפת העולם היהודית הדתית . ההגות היהודית לדורותיה הביעה עמדות מגוונות בעניין מקומה של הטריטוריה במערכת הערכים של היהדות , ובכללן עמדות שלא ראו בטריטוריה עניין מרכזי . לחלופין היו שראו ביישוב ארץ ישראל הכרח מטפיזי להגשמת תכלית היהדות . ואולם נראה שהפרשנות הדתית המציבה את ארץ ישראל כקניין נצחי של עם ישראל - גישה המתומצתת בפתיחת פירושו הקלסי והנפוץ של רש"י לספר בראשית - היא מרכזית בכיוון השפעתה על ההתנגדות לוויתורים טריטוריאליים . ולא זו אף זו : זרם חשוב במסורת היהודית מציג את מערכת היחסים שבין עם ישראל לאומות העולם כעימות נצחי ( גם כאן תפיסת עולמו של רש"י יכולה לשמש דוגמה לתמונת עולם כזו . ( תפיסה כזאת , כשהיא מקבלת חיזוק מהניסיון ההיסטורי של מאה השנים האחרונות , יכולה לעודד גישה מדינית החוששת מכל ויתור והמטילה ספק באפשרות של שלום בין מדינת היהודים ובין שכניה . ספק זה משתקף גם בסקרי דעת קהל שנעשים כל השנים במגזרי החברה הישראלית היהודית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help