sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המשטר הלימודי בבית הספר היה יותר מחמיר מאשר באותם ימים בפולין . היה לי סדר משלי בלימודים . היו ימים שהייתי מגיעה רק לשיעוריו של המורה לתנ"ך , שכל כך הבין אותי ותמך בי . בכלל , הגעתי רק לשיעורים שעניינו אותי , אבל עם זאת , סיימתי את הלימודים בהצלחה . למעשה , המבחן הראשון שעמדתי בפניו היה מבחן הבגרות . בגלל האנטישמיות בפולין , לא נתנו ליהודים להתקדם במקצועות חופשיים , ומה שנותר להם היה ללמוד וללמד . כאמור , כל תלמיד , גם אם לא הצטיין בלימודיו , נשאר ללמוד בבית הספר . כל השנים , מאז היותי נערה בת , 14 עבדתי בהוראה מתקנת . נתתי שיעורים פרטיים והרווחתי כסף למימון לימודיי . היה לי הרבה זמן פנוי , כי את שיעורי הבית הכנתי עוד בשעות הלימודים – בשיעור אחד סיימתי את שיעורי הבית של השיעור האחר . לא רציתי להפסיד את ההפסקות ולכן הכנתי את שיעורי הבית במהלך השיעורים . גרמנית לא למדתי מסיבות אידיאולוגיות , מתוך הזדהות עם פולין . אחרי הסכם ריבנטרופ- מולוטוב , הפולנים שנאו את הגרמנים שהשתלטו עליהם , ואני הייתי אז פטריוטית פולנית . הזדהיתי עם העם הפולני באופן מוחלט והתאבלתי על מותו של פילסוצקי . ההזדהות שלי הייתה יותר תרבותית מפוליטית , כי התעניינתי מאוד בתחומי תרבות שונים – ספרות , תיאטרון , סגנון לבוש וכדומה . את נפוליאון הערצנו , כי הוא עזר לפולנים . קשה להבין איך בבית ספר יהודי-ציוני הגיעו להזדהות כזו עם פולין . אולי ב"השומר הצעיר" זה היה אחרת , אבל אני תמיד הייתי שונה . ייתכן שזו גם הסיבה שהסכם ריבנטרופ-מולוטוב לא ממש הטריד אותי . חודשיים לפני המלחמה אמר לי קצין פולני , ששוחחתי איתו , שלדעתו אין מקום ליהודים בפולין . אחזור לימים בבית הספר . בחופש , לפני שנת לימודיי האחרונה ובחינות הבגרות , לקחתי שיעורים פרטיים וסיימתי את כל המבחנים בהצלחה . חלק מהתלמידים בבית הספר היו חברי "השומר הצעיר , " אבל אני השתייכתי לבית"ר . המורים , שהיו ציונים משכילים וקשורים למפא"י , הציקו לי כל הזמן : " איך את יכולה להיות בבית"ר ? עם מי את מסתובבת ? " ואכן , לבית"ר הצטרפו רק בחורים ואני , נערה בת , 14 הייתי הבחורה הראשונה שהתקבלה לתנועה הזו . הייתי מאוד גאה בכך . זאת הייתה חוויית ילדות מעצבת . אמרתי לעצמי : " אם בבית"ר אין בחורות , אהיה אני הבחורה הראשונה . " הצלחתי לשכנע את אחיי להצטרף לתנועה , אפילו את אבי , שהיה רוויזיוניסט . למעשה , " סחבתי" את כל בני משפחתי לסביבה הבית"רית . כל התנועות בחו"ל הושפעו מהאירועים בארץ . בבית"ר שמו דגש על ההכנה הצבאית ללחימה בארץ . עשינו תרגילים צבאיים והתחנכנו על ברכי "שתי גדות לירדן , זו שלנו , זו גם כן . " הרכבם של חניכי בית"ר היה שונה לגמרי מהרכבם של חניכי " השומר הצעיר . " . 2 הסכם אי-התקפה , שנחתם בין גרמניה לברית המועצות באוגוסט . 1939 . 3 יוזף פילסוצקי , נשיא פולין מ-1926 ועד למותו במאי . 1935

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help