sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לא מסופר כאן על תגובתה של דינה עצמה , לא בעת המעשה ולא לאחריו . לקראת סוף הסיפור יתברר לקורא שמאז האונס נמצאת דינה בביתו של שכם עד שהיא נלקחת משם בידי אחיה הנוקמים , אבל גם אז איננו שומעים דבר מפיה של הנערה אל בני משפחתה וגם לא דבר מפיותיהם אליה . אין ספק שהצגת האירוע בדרך זו יש בה יותר מרמז למורכבותו של העניין מבחינת רגשותיה ופעולותיה של דינה , אולי עוד לפני מעשה האונס עצמו , והזמנת הקורא להשתתף בעיצוב הפרשני והדרשני של הסיפור ובהערכת דמותה של דינה . תכונה בולטת אחרת של הסיפור המקראי היא הניסיון המוצלח בדרך כלל של המספר להימנע מנקיטת עמדה מוצהרת באשר לגיבורו ולמעשיו , ותכונה זו קרובה במהותה לדברים שהועלו בשורות הקודמות . כך למשל נמנע המספר בפרשת דוד ובת שבע להפליג בהערכתו שלו למעשיהם של גיבורי הסיפור , והוא מעדיף לנקוט עמדה זהירה של מתאר שקול וניטרלי ולתת למעשים ולמאורעות לדבר בעד עצמם . לא רק שאיננו יודעים מה חשבה בת שבע הנקראת אל המלך בעוד בעלה נעדר מביתו זמן ממושך , ומה חשבה היא זמן מה לאחר מכן כששולחה אל בין ארבעת קירות ביתה ואל הרהוריה , אלא שגם למחבר אין כביכול מה לומר על כך . רק בסיומו של הפרק תבוא הערכה קצרה , מתונה , מאולצת - ואפילו היא אינה הבעה גלויה של דעת המספר אלא משקפת את הנעשה מאחורי הפרגוד : "וירע הדבר אשר עשה דוד בעיני ה '" ( שמואל ב יא , כז . ( הסיפור זורם בקצב שלו בלי הערות ביניים או הבעות דעה של המחבר , ועל הקורא להשלים את החסר כהבנתו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help