sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הגיבור המקראי בא והולך , יושב ועומד , אוכל וישן , נאבק , נופל וקם - ומרבה לדבר . יש שהוא שמח וטוב לב , יש שהוא חרד וקורא אל אלוהיו , אבל הוא ממעט לחשוב , לומר בלבו , להתלבט בין טוב לרע , להתחרט על מעשיו . כל אלה עולים כמובן מתוך הסיפורים והדיבורים , אבל המספר מעדיף בדרך כלל שלא להרבות דברים על הנעשה בתוך לבו של גיבורו . הקורא את סיפורי העלילה של התנ " ך זכאי וגם נדרש אפוא להשלים את החסר בכוחות עצמו , וכך הופך הוא לשותפו הפעיל של המחבר בעיצוב הדמויות ועולמן הפנימי הסמוי . שותפות פעילה כזו אינה דורשת מאמץ מרובה כאשר התנהגותו של הגיבור והתפתחות העלילה מובילות את הקורא למסקנות ברורות באשר לרגשותיו ולמחשבותיו , ולשיפוט חד - משמעי של התנהגותו . כאשר רואה יעקב את כתונת הפסים של בנו אהובו יוסף שנשלח לדרך רחוקה כשהיא טבולה בדם , ושומע את דברי בניו , הוא מסיק כי " חיה רעה אכלתהו , טרף טורף יוסף " ( בראשית לז , לג . ( וכאן מתוארת תגובתו הפיזית והמילולית של יעקב : "ויקרע יעקב את בגדיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים ... ויאמר כי ארד אל בני אבל שאולה " ... ( לז , לה - לו . ( הקורא אינו נדרש למאמץ כדי להשלים את החסר ולפענח את רגשותיו של יעקב . אבל מה באמת חשה בת שבע שעליה מסופר : "ותשמע אשת אוריה כי מת אוריה אישה ותספד על בעלה . ויעבר האבל וישלח דוד ויאספה אל ביתו ותהי לו לאשה " ( שמואל ב יא , כו - כז . ( האומנם התאבלה בת שבע בכנות על בעלה המת וספדה לו , או שהתנהגות זו היא חלק מהתרמית הגדולה האופפת את התנהגותה של בכל אותה פרשה אומללה - נושא שיידון להלן בהרחבה בפרק השנים - עשר . לא נדע לפענח נכונה את תחושותיה הפנימיות של בת שבע אלא אם כן ננתח כראוי את חלקה האמיתי בסיפור הקשה שבמרכזו דוד , בת שבע ואוריה החתי .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help