sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הבן ועד כמה חשש , מה הבינו הנערים ומה ידעה שרה , אמו של הקורבן המיועד . במקום אחד מובאת שאלתו התמימה של יצחק : " הנה האש והעצים ואיה השה לעולה ?" ( כב , ז ) ותשובתו הסתומה של האב לאמור : "אלהים יראה לו השה לעולה בני , " שאליה מתלווה האמירה הרכה משהו , " וילכו שניהם יחדו " ( כב , ח , ( אבל עד מהרה נבלמים ניצני הספק והרגש העמומים והסיפור חוזר אל מתכונתו העניינית . הדרמה האנושית הקשה מנשוא מקופלת בתוך סיפור שוטף , וגם הנאומים הקצרים ועתירי הפאתוס מושמעים רק מפיו של מלאך . לא נמסר לידינו מפתח ללבותיהם של גיבורי העקדה , וכבר עמדו חכמים וחוקרים על כך שביטויים כגון " ויאמר פלוני בלבו " אופייניים דווקא לרשעי המקרא כגון עשו ( בראשית כז , סא ) , המן ( אסתר ו , ז ) או הנבל הכופר בקיום האל ( תהלים יד , א ; נד , ב ) . בספרות העת העתיקה יש גם גישות אחרות . בניגוד לשתיקת המחברים של ספרי המקרא , מרבים סופרי יוון הקדומה לעסוק דווקא בעולמם הפנימי של גיבוריהם . הדברים נכונים באשר לשכבה הקדומה של ספרות זו ובראשה כתביו של הומרוס , וגם לגבי התקופה הקלאסית במאות החמישית והרביעית לפני הספירה , שבהן פעלו מחברים כאייסכילוס , סופוקלס ואוריפידס , והם שיצרו את רוב הטרגדיות הגדולות . שלושת האחרונים הם מחבריהן של טרגדיות נודעות ובאופן כללי נכון לומר שז ' אנר המחזה רווי תיאורים ודיונים מתוך עולם הרגש והמחשבה של הגיבורים הספרותיים הרבה יותר מאשר יצירה של פרוזה . ברור שגם סופרי המקרא התעניינו בעולמן הפנימי של הדמויות , אבל המסורות הספרותיות שהם החזיקו בהן נטו להסתיר זאת ולהניח בידי הקורא מרחב ניכר של פרשנות והערכות . נאמן לדרכו הספרותית , מקדם המספר המקראי את העלילה ואת הידע על אודות גיבוריה באמצעות שני כלים עיקריים : המעשה והדיבור .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help