sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

, ( Wissenschaft des Judenthums ) תחום המחקר שהתפתח בשנות ה-20 של המאה ה-19 במערב אירופה , והיה אחד הכלים במאבק על האמנציפציה . גם ברוסיה , פיתוח דיסציפלינה זו בידי יהודים משכילים הייתה במידה רבה פרי המאבק על זכויות היהודים . לשם כך מנסים חוקרים יהודים להוכיח את עובדות קדמותם של יהודי האימפריה ואת תרומתם התרבותית והכלכלית בשטחיה . עובדות אלה , לדעתם , היו אמורות להקנות ליהודים זכות לאמנציפציה . יחד עם זאת , בולט במחקרי " חכמת ישראל" גם יסוד לאומי חזק , האופייני לחלק מחוגים משכיליים ברוסיה . אחת הדוגמאות לשילוב המגמות האלה היא כתביו של ההיסטוריון אברהם הרכבי . הסקרנות האינטלקטואלית בקרב משכילי רוסיה המלווה במגמות הלאומיות , הולידה טיפוס מיוחד של חוקר יהודי המסור למטרתו המדעית עד כדי סגפנות , בעל סקרנות חסרת גבולות והרפתקן . כזה היה המשכיל יוסף צ'ארני , אחד מראשוני החוקרים של יהודי בוכרה , גאורגיה ובייחוד של היהודים ההרריים במאה צ' . ה-19 ארני , אוטודידקט שחי בדוחק כלכלי , אסף והעתיק כמות עצומה של חומר על ההיסטוריה , המנהגים והפולקלור של יהודי קווקז . חוקר זה , שסבל לעתים מרעב ומתנאי חיים קשים , ערך את נסיעותיו בעיקר במימון עצמי במשך שנים , עד שלקה בשחפת ונפטר . חוקר חרוץ והרפתקן נוסף היה המשכיל אפרים דיינארד . הוא ערך נסיעות רבות בקרים וקווקז ואסף חומר רב כדי לכתוב מחקר מקיף על הקראים , הקרימצ'אקים וגם על הכוזרים שעטו בעיניו הילה רומנטית . תקופה זו של השכלה ומודרניזציה הצמיחה גם אנשי עדות שונות אשר גילו עניין בתולדות עדתם , כגון אברהם פירקוביץ , האספן והמנהיג הקראי , ואליהו אניסימוב , יהודי הררי ראשון שרכש השכלה גבוהה במוסקבה . חוקרים ראשונים אלה ואחרים אספו תעודות היסטוריות , כתבי יד ועדויות שגבו מפי בני עדותיהם כדי להעלותם על הכתב . חלק מכתביהם פורסמו בכתבי עת מדעיים המיועדים לקהל הרחב בעברית וברוסית מאמצע המאה ה-19 ועד העשורים הראשונים של המאה . ה-20 חלק מכתביהם לוקים באי דיוקים ואף בזיופים מכוונים ( כמו אלו של פירקוביץ . ( עם זאת , הם עוררו התעניינות בעולם האקדמי , גרמו להופעתם של מחקרים חדשים , וממצאיהם האותנטיים משמשים חוקרים עד היום . בתקופת השלטון הסובייטי פסק חקר העדות היהודיות כמעט לחלוטין . הקפאה זו היתה חלק מן המדיניות הלאומית הכללית של השלטונות שקיבלו את השראתם מתפיסתו של סטאלין בדבר אי-קיום של העם היהודי . לטענתו , בני הקהילות היהודיות השונות אינם חלק מעם אחד שכן אין להם שפה וטריטוריה משותפות . כבר בראשית שנות העשרים החל בבריה"מ מאבק נגד הקהילה היהודית , נגד הדת ונגד השפה העברית ; נסגרו בתי ספר , בתי כנסת ומוסדות התרבות היהודית ; ראשי הקהילות היהודיות ופעיליהן נרדפו והוצאו להורג . מטרתם של שלטונות בריה"מ היתה להטמיע את היהודים בקרב עמי הסביבה והם פיתחו לשם כך תיאוריות פסבדו-מדעיות השוללות את ייחודן האתני , התרבותי וההיסטורי של הקהילות היהודיות . כך למשל , הקו הרשמי של השלטון , אשר בוטא בתיאוריות מדעיות כביכול , זיהה את היהודים ההרריים עם העם הטאטי , ואת יהודי גאורגיה עם העם הגאורגי על בסיס לשוני בלבד . לגבי הקראים נטען כי הם צאצאי כוזרים וכי אין להם כל קשר ליהדות . ייחודם הדתי של היהודים לא נלקח בחשבון כלל , מאחר שהדת איבדה את הלגיטימיות בעיני השלטונות בבריה"מ ונידונה להשמדה שיטתית . עם התפוררות בריה"מ מצאו הקהילות היהודיות את עצמן במסגרות מדיניות עצמאיות שונות . בו זמנית החלה עלייתם לישראל ושיקום מוסדות קהילתיים וחינוכיים-תרבותיים

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help