sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא גולדה אחיעזר וראובן אנוך קובץ המאמרים מחקרים ביהדות קווקז , גאורגיה ובוכרה : היבטים היסטוריים , סוציולוגיים ותרבותיים מוקדש לקהילות ישראל של קווקז – יהודים הרריים , גאורגיה – יהודים גאורגיים , מרכז אסיה – יהודי בוכרה , ויהודי חצי האי קרים , המיוצגים על ידי קהילות הקרימצ'אקים – היהודים הרבניים והיהודים הקראים . המשותף לכל הקיבוצים היהודיים האלה הוא העובדה שרובם ככולם ישבו בשטחים של האימפריה הרוסית בגלגוליה השונים , ולאחר מכן – במסגרת המדינית של ברית המועצות . לכל הקיבוצים היהודיים הללו משותפת חוויית הקולוניאליזם הרוסי-סובייטי . מרביתם של בני העדות האלו צמחו בסביבה המוסלמית , מלבד יהודי גאורגיה , אך גם לאלה שורשים עתיקים בארצות האסלאם , ואפשר לראות בהם חלק מיהדות המזרח מבחינה היסטורית , גיאוגרפית ולשונית . כל הקהילות הללו זכו לתשומת לב מחקרית כבר במאה . ה-19 תנועת ההשכלה היהודית אשר צמחה במערב אירופה במחצית הראשונה של המאה ה-18 והגיעה לשיאה במזרח אירופה בשנות ה-60 של המאה , ה-19 הולידה , בין השאר , את הלאומיות היהודית . מגמות לאומיות הביאו את אנשי ההשכלה היהודית במאה ה-19 לרעיון קיומה של היסטוריה יהודית משותפת של כלל קהילות ישראל , ולתפיסת האחריות על קהילות שעוד לא הגיעו לשלב המודרניזציה . אחריות זו עוררה אותם להגן על בני הקהילות בארצות רחוקות , מפני האנטישמיות ושרירות לבם של השלטונות , ואף להקים לשם כך ארגונים הפועלים בדרכים דיפלומטיות וכלכליות . יהודי אירופה ראו עצמם כנושאים את בשורת הנאורות , ובתור שכאלה אחראים על " תיקונם" של היהודים בארצות הטרום-מודרניות בתחומי החינוך וסדרי החיים , שכן אלו חיו , מבחינת יהודי אירופה המודרניים , ב"עולם הישן . " מגמות אלה שהלכו יד ביד עם השאיפה לידע והתהוות התודעה ההיסטורית , עוררו התעניינות הולכת וגוברת בקרב משכילים יהודים , כולל היסטוריונים דגולים , בקהילות יהודיות המרוחקות גיאוגרפית מאירופה . גם העיתונות היהודית במזרח אירופה מאמצע המאה ה-19 שפעה כתבות על מגוון קהילות יהודיות " אקזוטיות , " ודיווחה על קורותיהן ומנהגיהן הן בארצות שהיו תחת חסות האימפריה הרוסית והן מחוצה לה . גם סוגיית התגיירות הכוזרים תפסה מקום חשוב בתודעתם של כותבים וקוראים יהודים בתקופת ההשכלה . ההתעניינות ב"אקזוטיקה" בקרב משכילי רוסיה צמחה , בין השאר , על רקע רוח הרומנטיזם בחברה הרוסית המשכילה , שאחד הגורמים לה היה היכרות עם עמי קרים וקווקז – תושבי השטחים שסופחו לאימפריה הרוסית במאות ה-18 וה . -19 מגמת הרומנטיזציה של העממים והארצות האלה מצאה את ביטויה ביצירותיהם של מיטב המשוררים , הסופרים והאמנים הרוסים . אצל המשכילים היהודים ברוסיה התבטאה מגמה זו בחיפוש אחר היהודי המקורי ה"אוריינטאלי" האבוד בנבכי הגלות , בעל תכונות האופייניות כביכול ליהודי ארץ ישראל בתקופה עתיקה , תקופה שקדמה לגלות ו"קלקוליה . " בה בעת , ההתעניינות בקהילות המזרח באה לידי ביטוי בכתבי " חכמת ישראל"

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help