sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מזון , תרבות וברכות טקסי ברכה על המזון הם נוהג טרנס תרבותי , המלווה תרבויות רבות במהלך ההיסטוריה האנושית , והם מקובלים עד היום בקרב מאמינים בני דתות שונות . בתרבות היהודית תופס המנהג לברך על אכילת סוגים שונים של מזונות מקום בולט בהתנהלות טקסי השולחן . נוהג עתיק יומין זה , שראשיתו בתקופת המקרא , מלווה את אורח חייו היום יומי של האדם המאמין עד לימינו אנו . המערכת המסועפת והמורכבת של הדינים בתחום הברכות היא תופעה ייחודית ליהדות . כמות החומר והעיסוק הרב בסוגיה נובעים משתי סיבות עיקריות : העומק ההיסטורי והספרותי של הסוגיה לצד היותן של הברכות על המזון הלכות מעשיות ויום יומיות . מתקבל הרושם שבעוד שסוגיות הלכתיות הקשורות לעולם הבוטניקה , זכו למחקר מדעי די הולם , הרי שסוגיית הברכות על מוצרי מזון נדחתה לקרן זווית , ולא הוענקה לה ההתייחסות הראויה לה . מחקרים אחדים בלבד נכתבו על התפתחותם של דיני ברכות , ואף נזנח בהם הדיון על ההיבטים ההיסטוריים , הגאוגרפיים , והבוטניים של הנושא . הברכות על ההנאה מאכילת מאכלים מכונות בעגה ההלכתית ' ברכות הנהנין' ( סיומת האות נו"ן שבסוף המילה משתנה בעברית לאות . ( ם"מ ברכות אלו מתייחסות לתחומי הנאה רחבים יותר - 4 על המזון ועל המטבח כמגדירים ומעצבים זהות אתנית לאומית ראו גביעון , בגובה , עמ' . 45-15 5 הנוהג לברך על המזון היה מקובל בדתות ובתרבויות שונות . על נוהג זה בדת הזורואסטרית ראו בויס וקוטואל , עמ' . 313-298 הנוהג לברך על המזון בסעודות חבורה , שבצעו בהן את הפת ובירכו על היין , היה נוהג נפוץ בימי ישוע וכך נהגו גם אחרי מותו בקהילת השליחים והמאמינים הנוצרים . ראו למשל : מתי , יד , ; 20-19 מרקוס , ו , ; 43-41 לוקס , כב , 19 ובהרחבה הרני , קרבן הלחם , עמ' . 125-101 כפי שציין החוקר טאלי , הברכה היהודית על הלחם ' ) ברכת המוציא ( ' היא המקור למונח היווני אוכריסטיה ( סעודת האדון , ( הטקס הנוצרי של הקרבת לחם ויין ( טאלי , מברכה , עמ' . ( 137-115 זאת ועוד בתורת השליחים , דידאכי , יצירה נוצרית מימי רבן גמליאל והחכמים ביבנה , נמצא כי לאחר האוכריסטיה נאמרת ברכה ארוכה יותר ( דידאכי , פרקים ט-י , מהדורת , LCL ח"א , עמ' . 432-430 יש חוקרים שהקבילו את תכניה של ברכה זו לשלוש הברכות של ברכת המזון אצל חז"ל . ראו אלון , מחקרים , א , עמ' ; 291-286 פינקלשטיין , עמ' ; 213 שמש , ברכת המזון , עמ' . ( 166-165 טקס ברכה על המזון תואר בספרות ימי הביניים בזיקה למסדרים צבאיים נוצריים . בני המנזר אכלו יחדיו בחדר האוכל , והורשו להתחיל לברך רק לאחר שהכומר בירך על המזון , והם בתורם דקלמו את תפילת " אבינו שבשמים" . ( Pater Noster ) ראו ברונשטיין , ההוספיטלרים , עמ' . 96-95 גם בקרב המוסלמים בראשית כל ארוחה ובסופה נאמרת ברכה על הלחם ועל המזון . ראו עראף , אל פת , עמ' . 172-171 נוסחאות של ברכה על המזון בחברות שונות פרסם החוקר הילר , התפילה , עמ' . 45 6 פרות וירקות מכילים סוכרים , פחמימות , שומנים וויטמינים , החשובים לבניין הגוף ולתפקודו היום יומי . מכאן שאלה היו גורם מרכזי בדיאטה של האדם . על מקומם בתזונת האדם ראו האנציקלופדיה העברית , ערך תזונה , כרך לב , עמ' . 733-731 7 בספרות ההלכה נזכר המונח בכינויו הארמי ' ברכות הנהנין' למרות היותו מאוחר לתקופת התלמוד . כינוי זה נזכר לראשונה פעמים אחדות בתקופת הראשונים ( כלבו , סימן כד ; תשב"ץ קטן , סימן קעו ) ופעם אחת בלבד בחיבור הביאו שני גורמים אלו לשני תהליכים הפוכים - מצד אחד הם העשירו את השולחן ( מאכלי שבת וחג , ( את טעמיו ואת ריחותיו ותרמו לעיצובה האתני הייחודי והפלורליסטי של החברה היהודית , מצד אחר הם הגבילו את סוגי המזון המותרים לאכילה ( איסור חזיר , יין נסך ) ואף יצרו חיץ וגבולות תרבותיים בין האוכלוסייה היהודית לבין החברה שאינה יהודית . במרוצת הדורות היוו מאכלים ודפוסי אכילה בסיס להבחנה בין יהודים לבין נוכרים , למשל , אכילת אורז בפסח , שהייתה סימן היכר ליהודים אנוסים ( ראו ערך אורז . ( מאכלים היו גם אלמנט מבחין בין פלגים בתוך היהדות עצמה , למשל , יהודים קראים זוהו על פי אי אכילת חמין בשבת ( ראו ערך חמין . (

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help