sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מבוא האמרה המפורסמת " אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה , " הנזכרת בספר ' הפיסיולוגיה של הטעם' ( The Physiology of Taste , 1825 ) של מומחה האוכל הצרפתי , ברילט סאבארין , ( Anthelme Brillat-Savarin , 1755-1826 ) נשענת על התובנה שמזונותיו של האדם , כמו גם דפוסי אכילתו , הם רכיבים בולטים בתרבותו ומשקפים אותה . מבחינה אנתרופולוגית וסוציולוגית נבדלות קבוצות אתניות בעולם בין היתר בסוגי מזונותיהן , באופני הכנתם ובנוהגי אכילתם . מזון ודפוסי אכילה מציינים הבדלים חברתיים , תרבותיים , סוציו אקונומיים ומגדריים , והמשמעויות שלהם משתנות משולחן לשולחן . המשולש ' גאוגרפיה מזון תרבות' מבטא את הזיקה שבין תפוצתם של מיני צמחים ובעלי חיים באזור גאוגרפי מסוים לבין התרבות והדת המקומית . מצאי הצמחים ובעלי החיים המקומי מהווה את משאב המזון הבסיסי והעיקרי של החברה . התלות במזון גורמת לכך שרכיבי מאכל נוטלים חלק אינטגרלי לא רק בתזונה אלא גם בעולם התרבות והדת , למשל , בטקסי פריון או בהודיה על בואם של יבולים חדשים . אחת הדוגמאות הבולטות לקשר שבין גידולים חקלאיים מקומיים לבין ריטואל דתי ביהדות היא ' שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל . ' גידולי יסוד ים תיכוניים אלו , המאפיינים את החקלאות הארצישראלית הקדומה , נטלו חלק בפולחן העברי הקדום בטקסי המקדש ( הבאת ביכורים , מנחות , נסכי יין ) וגם בשגרת יום יום בפעילות דתית מחוץ למקדש ( מצות חלה , ברכות . ( המציאות החקלאית השפיעה על עולם הרוח ( גיבוש תכנים , סמלים , טקסים , ( אך גם לחוקי הדת ומנהגיה הייתה השפעה על עיצוב המטבח ומזונותיו , למשל , חוקים המגבילים את סוגי המזון המותרים לאכילה ( כשרות ) או מנהגים של אכילת מאכלים סמליים ( מאכלי חג . ( בקרב היהודים 1 דוגמה מאלפת להשתקפותם של הבדלים סוציואקונומיים במזון ובדפוסי אכילה מצויה בספרות המדרש : " מעשה בשני תינוקות שהיו מן שכונה אחת , והיה ] 'א חד ] בן עני וא ] ' חד ] בן עשיר , והיו הולכין לבית הספר בכל יום , בן העשיר היה הולך לבית הכנסת ועמו חתיכות בשר וביצים מה שהוא מתאוה כל דבר ממה שהיה אביו מותיר . בן העני היה הולך לבית הכנסת ועמו שני חרובין , והיה רואה לבן העשיר מה שיש עמו ונפשו מתעגמת עליו" ( דברים רבה , מהדורת ליברמן , פרשת עקב . ( סיפור זה מצביע על הפערים בסוגי האוכל שהביאו עימם תלמידים צעירים לבית הספר בתקופת חז"ל . מבחינת איכותם הקולינרית והיכולת להשיגם בשר וחרובים הם מאכלים השונים זה מזה באופן ניכר , ואשר על כן הם נחשבים לסמנים מעמדיים מובהקים . בתקופת המשנה והתלמוד אכילת בשר בימי החול או מידי שבת בשבתו היתה מנת חלקם של עשירים . רוב האוכלוסיה אכלה בשר רק בימי מועד ושמחה , ואילו עניים מרודים אכלו בשר לעיתים נדירות . זנים נחותים של חרובים נחשבו למאכל בהמה ויש מהם ששימשו למאכל בקרב מעוטי יכולת כלכלית שקטפו אותם מעצים הגדלים בשטחי הפקר . על אכילת בשר בימי חז"ל ראו ספראי , בשלהי , עמ' ; 91 קרויס , קדמוניות , עמ' ; 216-206 ברושי , מזונם , עמ' . 26-25 על החרוב ראו בערכו . על היבטים שונים באשר ליחס שבין מזון ותרבות בחברות שונות בעולם ראו את דברי ההקדמה של קוניהאן וואן אסטריק , מזון ותרבות , עמ' 7-1 ובמגוון המאמרים המובאים בספר זה . 2 גם בעמים אחרים יש דוגמאות לשילוב גידולים חקלאיים מקומיים בפולחני המקדשים שלהם , למשל , טקסים הקשורים לאורז ( Oryza sativa ) במקדשי מים באינדונזיה וטקסים הקשורים לתירס ( Zea mays ) בקרב האינדיאנים באמריקה . 3 הגבלות הקשורות לסוגי מזון מסוימים ( למשל , איסור אכילת חזיר ) או הגבלות אכילה בזמנים מסוימים ( למשל , צומות ) מאפיינים חברות ותרבויות רבות . כך , למשל , הראסטאפריאנים בג'מייקה ניזונים ממאכלים צמחוניים בלבד ; המוסלמים אינם אוכלים בשר חזיר ואינם שותים אלכוהול ; ההינדים נמנעים מאכילת פרות , ואילו קתולים אדוקים מתנזרים מאכילת בשר בימי צום הלנט , Lent ) ארבעים הימים שלפני חג הפסחא . ( בין מחקרי היסוד המנסים להציע הסברים אנתרופולוגיים לתופעות של ' אכיל / לא אכיל , ' הקיימים במטבח העולמי והמשתנים מחברה לחברה ומתקופה לתקופה , הם מחקריהם של קלוד לוי שטראוס , הנא והמבושל , ושל מארי דגלאס , טוהר וסכנה . בעניין זה ראו גם הריס , החזיר הנתעב , עמ' ; 79-67 רון , לא על החזיר , עמ' . 104-102

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help