sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר ' ברכות הנהנין' על גידולים חקלאיים ומוצריהם תופסים מקום מרכזי בספרות היהודית לאורך כל התקופות ההיסטוריות . מחקר זה עוסק לראשונה בצורה מקיפה ושיטתית בברכות על רכיבי מזון מהצומח במשנתם של חכמי ישראל , מגירוש ספרד וגילוי העולם החדש ועד לזמננו . במהלך המחקר נבחנו התמורות , שחלו בתחום ההלכה והמזון בחמש מאות השנים האחרונות , לאור ההתפתחויות ההיסטוריות והטכנולוגיות של סוף ימי הביניים והזמן החדש . המחקר התמקד במאורעות היסטוריים מכריעים בתולדות העולם הכללי והעולם היהודי , כגון גילוי אמריקה וחדירתם של גידולי תרבות אל המטבח היהודי ; התמורות שחלו בתחום החקלאות ; ובמידת מה , ההשלכות של התפשטות תורת הקבלה . בחינת הנושא מבוססת בעיקרה על מקורות ההלכה והמנהג וכן על מקורות חיצוניים המשלימים את תמונת הצומח ושימושיו . יסודו של ספר זה בעבודת דוקטור שכתבתי במסגרת המחלקה ללימודי ארץ ישראל ולארכיאולוגיה ע"ש מרטין זוס באוניברסיטת בר אילן בשנים תשנ-ה"תשנ"ט . מדריכיי ומלוויי היו פרופ' יהודה פליקס ז"ל מהמחלקה לבוטניקה וללימודי ארץ ישראל וד"ר מאיר רפלד מן המחלקה לתלמוד . כאן ההזדמנות להוקיר שוב את מסירותם לעיצובו של מחקר זה לאורך כל שנות כתיבתו ואף לאחר מכן . במהלך המחקר שימש בעבורי פרופ' פליקס , שלדאבוני נפקד מקומו עמנו היום , עדות חיה ומרתקת לחיי היהודים באירופה לפני מלחמת העולם השנייה . עד גיל , 17 טרם עלותו לארץ , הוא חי בפולין בעיירה קוסוב , ופעמים רבות חשף בפניי את הרקע הבוטני והקולינרי של היהודים שם , על פי זיכרונותיו . כיליד הארץ , העוסק בעולם יהודי תרבותי נכחד , היו דבריו רקע חי להבנת דבריהם של פוסקי אשכנז , שעסקו בשאלות הלכה שמקורן בעולם הריאליה של ארצותיהם . בהקשרים שונים הרגשתי במהלך המחקר את ה'מתח' שבין ארץ ישראל לבין ארצות הנכר שחיו בהן היהודים . ברכות על מאכלים , כמו אלה הנמנים עם ' שבעת המינים , ' שמרו על התודעה של ארץ ישראל בקרב היהודים שבתפוצות . ההקשר הרעיוני של הברכות ( טוב הארץ ) לצד אזכוריה של הארץ בנוסחאות של חלק מהברכות ביטאו בעבורם נוסטלגיה של ארץ בלתי נשכחת . מצד זה , גם אם מלכתחילה לא תוקנו הברכות בעבור הגלות העתידית , הרי שתרומתן לשמירת הזיקה לארץ עשתה את שלה . מצד אחר , בדיוק בכיוון ההפוך , עם החזרה לארץ ישראל לאחר אלפיים שנות גולה הביאו אתם היהודים למדינת ישראל עושר קולינרי מרשים , המותיר בתודעה הלאומית העכשווית של הקולקטיב את קורות היהודים ומזונותיהם מן העבר . את פרות מחקרי אני מגיש לפני קוראיי לאחר עריכה מחדש והוספת פרקים וסוגיות שהתחדשו לי בעשור האחרון . הרגשתי צורך להפוך שוב בסוגיית המזונות והמאכלים ולחדשה , שכן הגעתי למסקנה כי נושא זה זוכה לאחרונה לעדכונים ולשינויים רבים . תהליך הגלובליזציה העולמי וחדירתם של מזונות ושל תפריטי אוכל אתניים מאזורים שונים בעולם משפיעים על מפת המזון העולמית ומציבים בפני הפוסקים אתגרים חדשים ומגוונים . אחד האירועים שדחפו אותי לעשות מעשה היה ארוחה במסעדת קוהינור בירושלים , המתמחה במאכלים של המטבח ההודי . זכורני שמעבר לחוויה הקולינרית והגסטרונומית הייחודית הייתי עסוק באותו ערב , ביני לבין עצמי , גם בפענוח הלכתי של הברכות על מנות המזון הבלתי מוכרות שהוגשו אל השולחן . מחקר זה היה בעבורי מנוף להתרפקות נוסטלגית אל העבר ואל מחוזות ילדותי המוקדמים בתל אביב בראשית שנות ה 70 של המאה העשרים . הקהלים והעדות שהגיעו לארץ מארצות שונות בעשורים שלפני כן , הביאו עמם שלל מאכלים , תבשילים וקינוחים , כך שהסביבה שחייתי בה הייתה כור היתוך אנושי תרבותי וגם גסטרונומי . אני זוכר את הטעמים ואת הניחוחות של ה'דברים הטובים' של אז , למשל , המלבי הלבן המוצף בסירופ פטל , את הסחלב החם המתובל בקינמון ובסוכר שנמכר בימות החורף , את הרחת לוקום המתוק בניחוח מי ורדים , את שקיות התורמוסים והבורקס ( בתוספת

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help