sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

הכישלון המודיעיני 11 / 9-ב וברצח הספורטאים במינכן נקודת מפנה בהתייחסות לנושא הממ"ס היתה לאחר המתקפה על התאומים . שתי ועדות חקירה אמריקאיות חקרו את הנושא ופרסמו את מסקנותיהן , האחת ב 2002 - והשנייה ב 2004 - הוועדות היו תמימות דעים לגבי הכישלון המודיעיני ויכולת קהיליית המודיעין האמריקאית לסכל את המתקפה זמן רב לפני שבוצעה . במהלך עבודת הוועדות התגלו פרטים מביכים על האפקטיביות הנמוכה יחסית של פעילות הממ"ס בארה"ב . המסקנות לא היו שונות מאלה של ועדות חקירה שעסקו במתקפות פתע ובהפתעות אסטרטגיות . למודיעין האמריקאי לא היה מחסור במודיעין , ממקורות גלויים וממקורות חשאיים , לגבי כוונותיו של אוסאמה בן - לאדן לתקוף בתוך ארה"ב , והיה ניתן לסכל את המתקפה בזמן . המודיעין האמריקאי כשל בשיתוף במידע בתוך קהיליית המודיעין ובתוך ארגוני המודיעין עצמם . לפיכך לא נחשפו כוונות אל - קאיעדה ולא נודע על המחבלים ששהו בארה"ב במשך מספר חודשים לפני המתקפה ולמדו לטוס . בדיעבד התברר כי בידי המודיעין האמריקאי היה מידע ממוקד על המחבלים שחטפו את המטוסים הן לפני שהגיעו לארה"ב וכן בשעה שלמדו טיסה בארה"ב ובתקופה המיידית שקדמה למתקפת הטרור . הצעות שהועלו לאחר 11 / 9 לשינוי תפישתי בארה"ב לגבי הנושא הממ"ס כללו אפשרות להקים גוף ייעודי לנושא זה , שעדיין באחריות ה , FBI - אך לא יצאו אל הפועל ולא זכו לדיון משמעותי . הכישלון המודיעיני שהוביל לפיגוע במרתון בוסטון ( 2013 ) הראה כי לקחי 11 / 9 לא יושמו במלואם . אחד הנושאים החשובים שנחקר גם בועדות החקירה של אסון התאומים היה יחסי הגומלין ושיתוף פעולה בין ארגוני המודיעין , כולל עם הממ"ס . שיתוף פעולה זה נדרש במיוחד כאשר פעולות הטרור המכוונות כלפי המדינה מתוכננות מחוץ למדינה , בשעה שהממ"ס מתמקד בדרך כלל במדינה שלו . ועדות החקירה של 11 / 9 ביקרו קשות את שיתוף הפעולה הלוקה , עד כדי הערכה כי אם היה שיתוף פעולה טוב - ניתן היה למנוע את מתקפת הטרור . במקרה של ישראל , חקירת רצח הספורטאים הישראליים באולימפיאדת מינכן ( 1972 ) העלתה בעיה דומה . ועדת קופל שמינתה ממשלת ישראל לחקור את הנושא ; התמקדה בכשל אבטחת הספורטאים ולא בחנה לעומק את הכשל המודיעיני . הוועדה התעלמה ממידע שהגיע מהמוסד לשב"כ תקופה קצרה לפני פתיחת האולימפיאדה , על כוונות ארגון " ספטמבר השחור" לבצע פיגוע משמעותי בחו"ל . מידע זה לא הוערך נכון ולפיכך לא הגיעה התרעה לגורמי האבטחה בשב"כ , שכשלו בהיערכות להגנת הספורטאים . גם ללא מודיעין קונקרטי , היה על גורמי האבטחה בשב"כ להעריך נכון את איומי "ספטמבר השחור" בדבר ביצוע פיגועים נגד ישראל בחו"ל . דו"ח ועדת קופל פורסם רק אחרי כ 40 - שנה , כנראה כדי להצניע אם לא לטשטש את המחדל המודיעיני והאבטחתי ולהתמקד במחדל הגרמני של היעדר אבטחה מתאימה וכישלון פעולת החילוץ . סיכום הממ"ס נמצא עדיין "מתחת לרדאר" בכל הקשור למחקר ולהוראה אקדמית . בתחומי מודיעין אסטרטגי מבינים את תרומת החשיפה ( המבוקרת ) למחקר אקדמי , כפי שבא לידי ביטוי לדוגמה באתר האינטרנט של ה CIA - וה . NSA - המאמרים במגזיני המחקר של שני הארגונים הללו נכתבים על ידי אנשי מודיעין בעבר ובהווה וכן על ידי אנשי אקדמיה . בישראל מתפרסמים לעתים רחוקות מאמרים העוסקים בממ"ס וספרי זיכרונות של בכירים בשב"כ , אך לא מחקרים מקיפים המבוססים על חומרים ארכיוניים וראיונות הדנים באירועים משמעותיים ובביקורת מחקרית מנומקת . סדרת הטלוויזיה "שומרי הסף" והספר שיצא בעקבותיה ( מורה , ( 2014 הכו רבים בתדהמה לא בגין חשיפת סודות שלא היתה , אלא בעיקר מאחר והבינו כי חלק מהנושאים שהועלו בסדרה ובספר היו צריכים להיות מובאים זה מכבר לידיעת הציבור , ובחלקם אף לעלות לדיון ציבורי . לא היה נימוק משמעותי מדוע לא לעשות כן למעט שמירת סודיות מוגזמת . עוד לפני כן , הספר "בן החמאס" והסרט בעקבותיו זכו להצלחה מסחרית ונתנו תמונה אותנטית חסרת תקדים אודות פעילות השב"כ בקרב ההנהגה הבכירה של החמאס בתקופת האינתיפאדה השנייה . הדיסציפלינה המודיעינית של הממ"ס , לדוגמה בתחום הערכת המצב וההתרעות על שינויים משמעותיים , יכולה להשתלב במחקר אקדמי אודות התקוממויות אזרחיות וצבאיות . שילוב זה יכול להוות תרומה למחקר האקדמי בנושאי ביטחון הפנים בישראל ובמקומות אחרים בעולם . › את ההערות המלאות ניתן למצוא במהדורה האינטרנטית של מבט מל"ם אפשר כי המיקוד בסיכול טרור הביא להתעלמות מהשפעת זרמים שפעלו מתחת לרדאר המודיעיני ופרצו בהפתעה לרחוב באופן המוני , ספונטני ודיפוזי וחוללו את האינתיפאדה רצח הספורטאים במינכן ( בצילום : חדר הספורטאים לאחר הפיגוע . ( הוועדה שמונתה לחקור את הנושא התמקדה בכשל אבטחת הספורטאים ולא בחנה לעומק את הכשל המודיעיני

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help